10. Carl Hammoud, The Shift - diptyk

Droit de suite

Object description
CARL HAMMOUD
född 1976
The Shift - diptyk
Signerad och daterad på baksidan Carl Hammoud 2008. Olja på duk, vardera 40 x 45 cm.
PROVENIENS
Galleri Magnus Karlsson, Stockholm
UTSTÄLLD
Armory Show, New York 2008
(2)
"Carl Hammouds målningar är uppbyggda av lager med tvivel. Han menar att det blir många om- och övermålningar för att han "måste stå ut med sina verk så länge". Varje serie tar månader att färdigställa och under den perioden hinner han både kassera målningar och börja om ett antal gånger. "Tillfredsställelse" är ett ord Carl Hammoud ofta återkommer till och det är förknippat med extrem noggrannhet.
- Jag gillar att pressa mig själv, för att komma vidare och undersöka vad jag kan."
Clemens Poellinger, Svenska Dagbladet 16 dec 2007
Hos Carl Hammoud finns en svindlande precision, dova, harmoniska färgskalor och omsorg om allra minsta detalj, oavsett den använda tekniken. De små detaljerna trollbinder ögat. Ett hårstrå, ljuset som mjukt tecknar en nackes linje, en spegling i en bordskiva. Varje bild är ett rum med sin egen gåta.
Carl Hammoud arbetar främst med måleri och installationer. För ett drygt år sedan, 2012, tog han emot det nyinstiftade konstnärspriset som delas ut av Åke Andréns stiftelse, i sin motivering säger de om konstnären att: ".han utan åthävor, med största koncentration, avtäcker vår egen inre och yttre världs hemliga gömslen. Med sitt egensinniga och smått surrealistiska universum får Carl Hammoud oss att se och förnimma både det lockande och det skrämmande i glappet mellan dröm och verklighet. "
I Carl Hammouds konst står ofta det övergivna rummet i fokus och dystra arkivmiljöer är överfyllda av okänd dokumentation som lagrats och systematiserats utan kännbart syfte. Etiketterna på lådorna saknar numrering och märkning och ingen vet om det skall användas för eller emot någon. Om sitt arbete har han själv sagt "Jag brukar tänka på hur vi förstår världen och första steget att förstå är att skapa någon form av system. Ett system bygger på ett slags rum där du reducerar komplexitet och det är på något sätt den idén jag jobbar efter".
Hans interiörer drar paralleller till ökända arkiv i samtiden såsom stasiarkiven i forna DDR. Strax efter berlinmurens fall bröt sig östtyska medborgare sig in i arkiven för att förhindra att akter och protokoll skulle förstöras. Med ens synliggjordes ett samhälle som genomsyrats av angiveri och förtryck.
Känslan av ett nyss inträffat tumult är kännbart i bilderna. Den omkullvälta stolen är ett återkommande motiv som får gestalta oredan som uppstår i förvirringen just som arkivets hemligheter läckt ut och alla ämbetsmän har flytt scenen - eller har någon förts bort mot sin vilja? Utspridda papper eller en låda som står och väger längst ut på en bordskiva utgör hot mot ordningen och det är just den dragkampen mellan kaos och ordning som skapar dynamiken i hans måleri.
Carl Hammoud föddes 1976 i Stockholm där han också arbetar och bor. Han är utbildad på Konsthögskolan Valand i Göteborg. Han har haft en rad separatutställningar och hans verk har också visats i grupputställningar i USA, Tyskland, Finland och Sydkorea. Hammouds konst finns i offentliga och privata samlingar i Storbritannien, Nederländerna, Tyskland och Sverige.