1715. Ivar Arosenius, Lillan på ängen

Object description
IVAR AROSENIUS
1878-1909
Lillan på ängen (Porträtt af min dotter)
Signerad och daterad IA 08. Tempera/olja på duk, 54 x 46 cm.

PROVENIENS
Fröken Eva Arosenius
I nuvarande ägares familj sedan 1920-talet
UTSTÄLLD
Ivar Arosenius - Minnesutställning, Konstakademien 1926, katalognr 35
LITTERATUR
Karl Asplund: Ivar Arosenius, SAK XXXVII, Stockholm 1928, avbildad plansch 29 (titel: Flickan med blombuketten)
Ivar Arosenius föddes1878 i Göteborg. Denna epok, slutet av förra århundradet, var en omvälvande period, ett samhälle i förändring. Tekniska, medicinska och vetenskapliga landvinningar lade grunden för förändringarnas vindar och den moderna människan.
I familjen Arosenius led flera av de sex barnen av blödarsjuka, så även Ivar, vilket kom att prägla hela hans liv. Ivars äldre bror Harald dog vid fjorton års ålder och Conrad som var född året före Ivar, gick bort när han bara var åtta månader.
Efter inledande konststudier på såväl Slöjdföreningens skola som på Valand i Göteborg beslutar sig Arosenius för att börja på den mer traditionella Konstakademien i Stockholm 1898. Ganska snart så inser han att denna utbildning är alldeles för traditionstyngd och stelbent och väljer i stället att året därpå byta till den mer radikala Konstnärsförbundets skola med Richard Bergh som lärare. Tiden i Stockholm blir dock inte alltför långvarig och redan 1901 är han tillbaka på Valand i Göteborg igen. Arosenius har svårt för auktoriteter och är en svuren fiende till borgerlig konvenans och brackighet, prästerlig förljugenhet och nationalromantisk uppblåsthet.
Efter att ha förälskat sig i en ung kvinna och sedan fått hjärtat sårat, beslutar sig Arosenius för att bege sig till Paris, där han blir god vän med Axel Törneman. Törneman hade tillbringat en längre tid i München och där umgåtts i avantgardistiska kretsar innan har reste vidare till Paris. Tillsammans utforskar de två nyfunna vännerna det nattliga kafélivet i den franska huvudstaden. Arosenius lever hårt och skoningslöst och som en sann bohem hyllar han ruset, lusten och sinnligheten. 1905 lyckas Arosenius trots allt att få ställa ut på Independentsalongen i Paris. Det är en ganska sliten Arosenius som återvänder till Sverige samma år och bosätter sig i Stockholm. Vid hemkomsten träffar han sin blivande hustru Eva Adler, som även hon studerade vid Konstnärsförbundets skola.
På våren 1906 gifter sig Ivar och Eva med varandra och väljer att bosätta sig i Åby utanför Kolmården. Under det här året inträffar två händelser som kommer att påverka honom mycket. Han får en så kraftig näsblödning att han befarar att slutet är nära. Hustrun Eva ser dock till att han kommer till lasarettet i Norrköping och han tillfriskningar. Denna händelse blir en stark påminnelse om att hans liv är utmätt vilket leder till en period av intensivt arbete. Samma år föds också hans dotter Lillan, som kommer att bli hans favoritmodell. Som flicka var hon inte drabbad av blödarsjukan så för Arosenius symboliserade hon själva livet och överlevandets under.
Ett par år senare, 1908, återvänder paret till sina rötter i Göteborg och flyttar in i en liten röd stuga med ateljé på övervåningen vid Älvängen. För Ivar var detta en harmonisk men arbetsmässigt mycket intensiv period. I november ställer han ut på Valand tillsammans med två kollegor. Utställningen blev en succé och ett genombrott för Arosenius. Kritiken, som i Stockholm hade varit något ljum, var här överväldigande. Det intensiva arbetet hade gett resultat och Ivar var uppfylld av framgångarna. Lyckan blev dock kortvarig. Under mellandagarna, efter en skön och lugn jul, drabbas han av en halsinfektion. På natten mellan den 1 och 2 januari dör Arosenius av ett brustet blodkärl i halsen, endast 30 år gammal.
Arosenius var en otidsenlig romantiker som vände utvecklingen ryggen och flydde till andra tider och kulturer. Han var en sagoberättare och samtidigt en satirisk och humoristisk samtidsskildrare med skarp blick för udda miljöer och människors svagheter. Impulserna kom från så vitt skilda källor som folksagor, persiska miniatyrer och Albert Engströms burleska kolingar. Han var en sann eskapist, men en eskapist som var medvetet civilisationskritisk med rötterna i sekelskiftets jugendrörelse med dess naturkult och flytande organiska formvärld.
I Lillan på ängen, är dottern, favoritmodellen, klädd i en liten klänning i kärlekens röda färg. Oskuldsfull håller hon en bukett blommor under stor koncentration. Scenen är som en paradisisk, utopisk idyll men som Arosenius faktiskt fick uppleva själv under den korta tid han fick ha med sin lilla flicka. Ivar Arosenius har, trots sin korta levnad, en särställning i den svenska modernismen. Han var en mångfacetterad konstnär, som på ett unikt sätt lyckades förena det romantiska med det samhällskritiska, det skämtsamma med det allvarliga, det folkliga med det unika. I sin genre är han en av de viktigaste konstnärerna i sin generation.

Changes
Tempera/olja på duk

PROVENIENS
Fröken Eva Arosenius
I nuvarande ägares familj sedan 1920-talet

UTSTÄLLD
Ivar Arosenius - Minnesutställning, Konstakademien 1926, katalognr 35

LITTERATUR
Karl Asplund: Ivar Arosenius, SAK XXXVII, Stockholm 1928, avbildad plansch 29 (titel: Flickan med blombuketten)

På detta konstverk tillkommer införelmoms på 12% på klubbat belopp. Import VAT, 12 % will be added.