2014. Hugo Birger, Blomstermålarens modeller

Object description
HUGO BIRGER
1854-1887
Blomstermålarens modeller
Signerad och daterad Birger Paris -80. Olja på duk, 100 x 80 cm.

PROVENIENS
Fredrik Meyer och Hilma Marcus (Ernst Josephsons syster och svåger)
Direktör Arne Johnson, Storängen

UTSTÄLLD
Svenska Allmänna Konstföreningen, 1888
Salongsmåleri?! Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm 2016-2017, katalognr 1, avbildad sidan 13

LITTERATUR
Sixten Strömbom: Hugo Birger - en levnadsteckning, Stockholm 1947, omnämnd sidan 83-85 och avbildad sidan 83, upptagen i verkförteckningen som nr 72



"Hugo Birger. var en solskensnatur, en sorglös artistvagabond och målade livets glada utsida. Han målade samvetsgrant och med kärlek till arbetet". Med dessa ord sökte kritikern Georg Nordensvan fånga det väsentliga i konstnärens arbeten: vitaliteten, det lätta handlaget och de färgstarka motiven.

Konstnären föddes som Hugo Birger Peterson 1854 i Stockholm, som son till litografen Sven August Peterson. Han blev moderlös tidigt och togs om hand i hemmet av mormodern. Tidigt upptäcktes hans konstnärliga anlag och han skrevs först in i principskolan för att sedan bli antagen vid Konstakademien 1871. Hans studier drog dock ut på tiden eftersom han inskränktes av sjukdom samt att han var tvungen att tjäna sitt uppehälle. Vid akademien fann han snabbt vänner med sin älskvärdhet. Bland de närmaste vännerna fanns Carl Larsson och Carl Skånberg.

Det var i deras sällskap som Hugo Birger knöt förbindelser i en förmögen borgerlig miljö med intressen för konst och konstnärer. Det var genom grosshandlare J. F. Tjulanders stöd som konstnären under sin sista akademitid helt kunde koncentrera sig på studierna. Efter att dessa var avslutade 1877 reste han tillsammans med Skånberg till Paris. Det var under denna period som han bytte sitt namn till Hugo Birger och ansågs vara "en av de talangfullaste medlemmarna av den svenska kolonin i Paris".

Målningen Blomstermålarens modeller, även kallad Födelsedagen, målad i Paris 1880, är en koloristisk fullträff med en färgharmoni mellan kalla och varma toner. Motivet föreställer en äldre blomstermålare som överraskas i en trädgård framför sitt staffli av ett uppvaktande sällskap, alla klädda i directoire-dräkter. Till vänster en rabatt med prunkande stockrosor. Den konstnärliga förebilden fick Hugo Birger från Salongen, året innan, där en grupp konstnärer visade liknande färggranna historiska friluftsmotiv just från directoire-tiden.

Blomstermålarens modeller skymtar i bakgrunden på Ernst Josephsons praktverk En skandal i societeten (Falskspelaren) från 1886. Interiören i målningen är hämtad från systern Hilma Marcus hem på Sturegatan i Stockholm.