Help us improve by answering a couple of quick questions. It does not take more than a few minutes. Thank you! » To the questions

665. GÖSTA VON HENNIGS, 1866-1941, Spansk dans

GÖSTA VON HENNIGS
1866-1941
Spansk dans
Signerad och daterad G v H 1911. Olja på duk, 105,5 x 126,5 cm.
PROVENIENS
Stockholms Auktionsverk, Moderna Kvalitén, våren 2009, nr 587
Den unge Gösta von Hennigs införde något nytt i sekelskiftets tungt vilande konst; en dyrkan av rörelsen och rytmen, långt ifrån det nationalromantiska och emotionella måleri som var förhärskande under 1890-talet. Han drogs i stället till den nya och framväxande storstaden Stockholms natt- och nöjesliv. Från början var hans stockholmsbilder inte helt olika Eugène Janssons, men dennes stillhet ersatte von Hennigs så småningom med stadens intensiva rörelse, dess folkvimmel och den för dåtidsstockholmaren livliga trafiken. von Hennigs kallas ibland för cirkusmålaren och det var från cirkusens och varieténs värld han främst kom att hämta sina motiv. I hans målningar, oljor som akvareller, möter vi akrobater, jonglörer och clowner men också deras publik, färgstarka snapshots från det Stockholm som syntes.
Det var inte helt lätt att i minnet hålla kvar de scener som under en föreställning varade blott några sekunder. Ibland tog von Hennigs kameran till hjälp, men han fann snart att den var för snabb, den stympade rörelsen på ett vis som direkt motverkade det monumentala i målningen. Han fick lita på sitt vakna öga och sitt mer än vanligt säkra minne och väl hemma kunde hans penna återge vad han upplevt framför scenen.
I de ofta starkt koloristiska och impressionistiskt fångade motiven framträder von Hennigs sinne för det musikaliska allegrot; livlighet, lekfullhet och grace. De starka klara lokalfärgerna markerar också den nya generationens målare, modernisterna, med rötter i det franska och i opposition mot de äldres dragning åt både det monotona och monokroma.
Gösta von Hennigs färgfanfarer var ett av de mer lyckade försöken att föra in en frisk och sinnlig ton i det traditionella och stundtals något tungsinta och högstämda sekelskiftesmåleriet. Andra framgångsrika kolorister i detta hänseende var von Hennigs generationskamrater Helmer Osslund, Carl Wilhelmson och Axel Törneman.
Med intresset för skildringen av cirkusmiljön, varietéupptågen och stadens gatuliv gled den egentliga stockholmsberättelsen hos von Hennigs över i en annorlunda genre med associationer till de parisiska krönikörerna på 1890-talet: Henri Toulouse-Lautrec och Edgar Degas.

Estimate
SEK 70 000-90 000
7 900-10 200

Not sold

Lot info

Lot number 665

Droit de suite

Estimate
SEK 70 000-90 000
7 900-10 200

Not sold

Ways to participate in the auction
  • Bidding in the room
  • Bidding via internet
  • Absentee bids
  • Live online bidding
  • Bidding by telephone