Tillbaka till katalog

Dick Bengtsson, Flickrummet

Dick Bengtsson, Flickrummet
Dick Bengtsson, Flickrummet
Dick Bengtsson, Flickrummet
Dick Bengtsson, Flickrummet
Dick Bengtsson, Flickrummet
Dick Bengtsson, Flickrummet

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

400 000-450 000 SEK

Beskrivning

DICK BENGTSSON
1936-1989
Flickrummet
Olja på pannå, 59,5 x 48 cm.
Utförd 1962

PROVENIENS
Inköpt direkt från konstnären av nuvarande ägare

UTSTÄLLD
Galleri Observatorium, Stockholm 1963 - konstnärens första separatutställning
Galleri Karlsson, Stockholm 1964
Dick Bengtsson, Borås Konstmuseum 1982
Dick Bengtsson, Moderna Museet, Stockholm 1983
Dick Bengtsson, Centre Culturel Suédois, Paris 1983
Dick Bengtsson, Uppsala Konstmuseum 2000
Dick Bengtsson, Dalarnas Museum, Falun 2000
Dick Bengtsson, Bildmuseet, Umeå 2000
Dick Bengtsson, Norrköpings Konstmuseum 2001
Dick Bengtsson, Göteborgs Konstmuseum 2001
Dick Bengtsson, Moderna Museet, Stockholm 2006, katalognr 11

LITTERATUR
Kulturtidskriften Hjärnstorm, nummer 62, 1998/2000, avbildad sidan 20
Dick Bengtsson, SAK:s årsbok 2005, avbildad sidan 40, omnämnd sidan 38 ff

I mitten av 1960-talet slog Dick Bengtsson, som autodidakt, igenom med ett antal utställningar på Galleri Observatorium och Galleri Karlsson i Stockholm. Samtidigt arbetade han som brevsorterare på posten. Denna dualitet är symptomatisk för konstnärernas konstnär, där det man ofta stöter på är det oväntade. Hans målningar från denna period är fyllda med inlånade motiv och tecken från högt som lågt. Förebilderna kunde hämtas från såväl enkla vykort och affischer som äldre mästares målningar som Lucas Cranach.

Inspirerad av den holländske konstförfalskaren Hans Van Meegeren, som under mellankrigstiden lurade många i museivärlden med sina falska Vermeer-målningar, började Dick Bengtsson redan på 1960-talet att gå över ytan med ett strykjärn för att få målningarna att åldras och på så vis förbrylla betraktaren. Den repiga, solkiga intrycket förhöjde han sedan med ett lager fernissa. Från denna tid, närmare bestämt 1962, är auktionens målning Flickrummet.

Dick Bengtssons betydelse för senare konstnärer och postmodernismen går ej ett överskatta. När Moderna Museet 2006 för första gången på många år presenterade Dick Bengtssons konstnärskap med en stor utställning publicerade SAK också en bok om konstnären. Karin Mamma Andersson författade ett avsnitt i boken, där hon bland annat berättar om sin fascination för Bengtssons måleri:

"Det är svårt att sätta fingret på vad det var som fängslade mig så. En sak är säker: det var befriande att möta ett konstnärskap som var så prestigelöst, självständigt och fullkomligt osentimentalt. Målning efter målning är målad på ett osmidigt, långsamt och spöklikt vackert sätt. Allt var plötsligt tillåtet och förlåtet, det var bara att måla och lita till sina innersta drömmar och mardrömmar. Jag fick en känsla av att han struntade i vedertagna regler för måleri och helt litade på sig själv."

I SAKs bok har också Douglas Feuk gjort en ingående analys av målningen Flickrummet som är tillkommen under den period då Bengtssons måleri övergick till alltmer föreställande motiv. Kompositionen är symmetriskt schematiserad och Feuk konstaterar att konstnärens fascination för ungrenässansens målare, som Fra Angelico, här tar sitt uttryck. Här förs också diskussionen om målningen som ett slags självporträtt. Som alltid i Dick Bengtssons gåtfulla målningar hänförs vi av dess måleriska styrka och förmåga att fascinera och trollbinda sin publik.

Auktionsnummer:

131

Datum:

2016-12-06