Tillbaka till katalog

Louis-Nicolas de Lespinasse, Vue de Constantinople

Louis-Nicolas de Lespinasse, Vue de Constantinople
Louis-Nicolas de Lespinasse, Vue de Constantinople
Louis-Nicolas de Lespinasse, Vue de Constantinople
Louis-Nicolas de Lespinasse, Vue de Constantinople
Louis-Nicolas de Lespinasse, Vue de Constantinople
Louis-Nicolas de Lespinasse, Vue de Constantinople

Klubbat för:

660000 SEK

Utropspris

400 000-500 000 SEK

Beskrivning

LOUIS-NICOLAS DE LESPINASSE
Frankrike 1734-1808
Porte d´entrée du Sérail et voitures des Cadines du Sultan
Signerad med initialer och daterad d.L. 1789. Tusch, lavering och akvarell, 38 x 57,5 cm.
Signed with initials and dated. Ink, wash and watercolour.
PROVENIENS
Köpt av nuvarande ägare hos Rocke och Kronberg 1974
LITTERATUR:
Minnet av Konstantinopel. Den osmansk-turkiska 1700-talssamlingen på Biby, Atlantis, Stockholm 2003, s. 18, 30 ff, 55, 248, 376
Günsel Renda, Illustrating the Tableau Général de L`Empire Othoman, i The Torch of the Empire: Ignatius Mouradgea d`Ohsson and the Tableau général of the Ottoman empire in the eighteenth century, 2002, s. 59 ff, avbildad s.188-189, s. 214
Jmf Christie's Old Master drawings, London, 7 July 1998, Louis-Nicolas Lespinasse: The Grand Visir receiving an European Ambassador in a Room at Topkapi Palace, signed with initials and dated "D.L. 1790" and Sultan Selim III (1761-1808) receiving a European Ambassador in the Throne Room at Topkapi Palace.

Auktionens vy av Louis-Nicolas de Lespinasse ligger till grund för den gravyr som publicerades i Tableau Général de l`Empire Othoman av Ignatius Mouradgea d`Ohsson, ett gediget verk i tre volymer utgivna i Paris 1787-1820. Ignatius Mouradgea d`Ohsson var av armeniskt ursprung och anställd som tolk, dragoman, vid den svenska legationen under Ulric von Celsings tid som sändebud vid Höga Porten 1772-80. År 1780 erhöll d`Ohsson svenskt adelskap och åren 1795-99 innehade han posten som svensk minister vid beskickningen i Konstantinopel. Uppmuntrad av sin chef Ulric von Celsing hade d`Ohsson givit sig i kast med att i ord och bild beskriva det Osmanska riket liksom muslimernas tro och traditioner under hans samtid. Precis som titeln utlovade blev verket rikt illustrerat och till sin hjälp hade d´Ohsson franska konstnärer som Louis-Nicolas Lespinasse och Jean-Baptiste Hilaire. Tableau Général de l'Empire Othoman kom att betyda internationell berömmelse för d`Ohsson och fortfarande idag betraktas verket som ett av de mest betydande och utförligaste om det Osmanska riket på 1700-talets andra hälft.
Professor Günsel Renda beskriver hur d`Ohsson i ett brev 1784 från Paris till Ulric von Celsing berättar att han träffat Gustav III . Den svenske kungen, som var på sin grand tour, fick ta del av flera originalbilder till d`Ohssons verk om Osmanska riket. Framförallt blev Gustav III både imponerad och intresserad av porträtten på sultanen. Originalbilderna utfördes i Konstantinopel och forslades sedan till Paris för att där utgöra förlagorna till gravyrerna som skulle illustrera Tableau Général de l`Empire Othoman. Det tog enligt professor Renda mer än tio år för d`Ohsson att få alla vyer, exteriörer, interiörer och porträtt utförda i original. Dessa original skall enligt Günsel Renda betraktas som mästerverk då de är utförda med största noggrannhet och omsorg för att efterlikna det som avbildats.
En av de konstnärer som kom att bidra med förlagor till illustrationerna i Tableau Général de l`Empire Othoman var just auktionens Louis-Nicolas Lespinasse, erkänt skicklig som akvarellmålare, framförallt när det gällde att avbilda arkitektur. Han bidrog med de viktigaste större scenerna till andra och tredje volymen, enligt professor Renda. En av de mest centrala var just auktionens vy Porte d´entrée du Sérail et voitures des Cadines du Sultan. Genom Lespinasses noggrannhet och omsorg att efterlikna de byggnader han avbildade i sina scener är det möjligt att än idag identifiera dem utan några som helst problem. Den kanske mest kända scenen Lespinasse gjorde på uppdrag av d`Ohsson var Vyn över Mekka, detta original existerar fortfarande idag och har varit ute på marknaden, likt auktionens.
I Sverige är bland annat Carolina Rediviva, det vill säga Uppsala Universitets bibliotek, innehavare av Ignatius Mouradgea d`Ohssons Tableau Général de l`Empire Othoman.

The auction´s panorama by Louis-Nicolas de Lespinasse forms the basis for the etching published in the Tableau Général de l´Empire Othoman (Panorama of the Ottoman Empire) by Ignatius Mouradgea d´Ohsson, a comprehensive, three-volume work published in Paris in the period 1787-1820. Originally from Armenia, Ignatius Mouradgea d´Ohsson was employed as an interpreter - a ´dragoman´ - at the Swedish legation during Ulric von Celsing´s time as envoy at the Sublime Porte (1772-80). In 1780, d´Ohsson was raised to the Swedish nobility and in the period 1795-99 he held the position of Swedish minister at the embassy in Constantinople. With the encouragement of his superior, Ulric von Celsing, d´Ohsson had begun work on a description in text and pictures of the Ottoman Empire, as well as of the Muslim faith and traditions he experienced at that time. Just as the title promised, the work was richly illustrated, and to help him, d´Ohsson called on French artists including Louis-Nicolas Lespinasse and Jean-Baptiste Hilaire. The Tableau Général de l´Empire Othoman brought international fame for d´Ohsson, and is still considered one of the most significant and exhaustive descriptions of the Ottoman Empire in the latter half of the eighteenth century.
Professor Günsel Renda describes how, in a letter from Paris to Ulric von Celsing dated 1784, d´Ohsson relates having met Gustav III . The Swedish king, who was taking his ´Grand Tour´, had the opportunity to study a number of the original images for d´Ohsson´s work on the Ottoman Empire. Above all, Gustav III was both impressed and fascinated by the portrait of the Sultan. The original pictures were created in Constantinople and then transported to Paris, where they were used as the masters for the etchings that would illustrate the Tableau Général de l´Empire Othoman. According to Professor Renda, it took more than ten years for d´Ohsson to have masters made of all the panoramas, exteriors, interiors and portraits. In Günsel Renda´s opinion, these originals should be considered masterpieces, as they have been prepared with the greatest precision and the greatest care to represent the subjects pictured accurately.
One of the artists who contributed to the masters for the illustrations in the Tableau Général de l´Empire Othoman was Louis-Nicolas Lespinasse, the artist responsible for the auction´s painting, who was recognised as a skilled watercolour artist - and a specialist in representing architecture. Professor Renda explains that he contributed the most significant panoramic scenes for the second and third volumes. One of the most important of these was the auction´s representation of the Porte d´entrée du Sérail et voitures des Cadines du Sultan. Thanks to Lespinasse´s accuracy and the care he took to copy the buildings he depicted in his settings, it is possible to this day to identify them without any problem at all. Perhaps the most famous scene Lespinasse painted was the View of Mecca, commissioned by d´Ohsson. This master still exists and has appeared on the market - just like the auction´s painting. 
In Sweden, owners of Ignatius Mouradgea d´Ohsson´s Tableau Général de l´Empire Othoman include Carolina Rediviva - i.e. Uppsala University Library.

Auktionsnummer:

2162

Datum:

2015-06-03