Tillbaka till katalog

August Uotila, Blomstertorget i Nizza

August Uotila, Blomstertorget i Nizza
August Uotila, Blomstertorget i Nizza
August Uotila, Blomstertorget i Nizza
August Uotila, Blomstertorget i Nizza
August Uotila, Blomstertorget i Nizza
August Uotila, Blomstertorget i Nizza

Klubbat för:

190000 SEK

Utropspris

280 000-300 000 SEK

Beskrivning

AUGUST UOTILA
Finland 1858-1886
Blomstertorget i Nizza
Signerad och daterad A. Uotila 85. Olja på duk, 22 x 19 cm.
Signed and dated. Oil on canvas.
PROVENIENS
Fru A. Toppelius, Oitbacka gård, Finland.
Finsk privatsamling
UTSTÄLLD
Minnesutställningen, Konstsalongen, Helsingfors 1886
August Uotila 1858-1886 - Apelsinflickans målare, Ateneum, Helsingfors 2014
LITTERATUR
Aune Lindström, Aukusti Uotila, Helsinki 1948, avbildad sidan 79, omnämnd sidorna 77-78, katalognummer 126
Synnöve Malmström (red): August Uotila 1858-1886, Apelsinflickans målare, Helsinki 2014, omnämnd sidorna 75-76, 183-184, avbildad sidorna 76, 184

"De båda målningarna med torgmotiv från Nizza var viktiga för Uotila. Själv ansåg han dem till och med vara två av de bästa i hans produktion. "Förflyttningen från Kampens stillastående lugn till den larmande karnevalen i Nizza", från Lappviksgatan till Promenade des Anglais, satte Uotilas färgvärld i glöd. Grönsakstorget i Nizza är mäktig både till storlek och karaktär för att tillfredsställa kraven hos 1800-talets konstpublik och kritiker.

Det stora formatet passade inte alla konstnärer lika bra som Uotila, Berndtson och Wiik. Folkliga torgmiljöer var allmänna motiv: I Frankrike hade bland andra Victor Gilbert specialicerat sig på Les Halles, hallarna i Paris, och den italienske Telemaco Signorinis pittoreska och uttrycksfulla florentinska butiksgränder hade vunnit erkännande runtom i Europa. Bland de nordiska konstnärerna finner man Peder S. Kröyer som hade målat fiskmarknader och hallmotiv i Saint-Malo redan år 1877. I Finland var det däremot nästan bara Oskar Kleineh som var före Uotila med att måla butiksgränder i Vitré och Quimper, men då med större fokus på arkitektur än på folkmyllret.

Den mindre målningen, Blomstertorget i Nizza, är mer lyckad och enhetlig, och inte lika kulissartad som Grönsakstorget i Nizza. Uotila bodde på Cité du Parc 20, som ligger i närheten av de centrala torgen. Hans motiv var därmed inte långt borta, vilket underlättade när han skissade och studerade sina objekt. I Nizza fanns inga konstskolor, och inga konstsamlingar att utforska, så Uotila måste ägna sig åt självstudier. Men motiv för målandet fanns det rikligt av, Nizza hade redan på 1880-talet blivit en populär semesterort under vintermånaderna, och på grund av turismen hade man ett rikligt utbud av tidsfördriv, speciellt inom scenkonsten. Men det mondäna nattlivet brydde sig Uotila inte om att avbilda."
ur utställningskatalogen August Uotila 1858-1886 - Apelsinflickans målare, Ateneum, Helsingfors 2014

Auktionsnummer:

2234

Datum:

2015-12-02