Oidentifierad konstnär, Interiör med ung kvinna
Klubbat för:
40000 SEK
Utropspris
60 000-80 000 SEK
Beskrivning
OIDENTIFIERAD KONSTNÄR
1880-tal
Interiör med ung kvinna i lång vit klänning sittandes på en röd puff framför ett mönstrat blått sidendraperi
Olja på duk, 165 x 125 cm.
Oil on canvas.
PROVENIENS
Stockholm, Fritzes Kungl. Hovbokhandel, 1942 som Albert Edelfelt
Direktör Arne Johnson, Storängen
Bukowski Auktioner,19-22 april 1978 (1:a dagen), nr. 213, pl. 55 som "Albert Edelfelt/Porträtt av ung kvinna/Sign. och daterad Paris 1880"
Sotheby's London, Nineteenth and Twentieth Century Scandinavian Paintings and Watercolours, 14-15 mars 1989, nr. 43 som "Albert Edelfelt /The Debutant/Signed and dated Paris 1880" (£110000)
Svensk privatsamling
LITTERATUR
Konstnytt, Meddelande från Fritzes Kungl. Hovbokhandel, Konstavdelningen, Nr. 4, 1942, som "Damporträtt av Albert Edelfelt, Duk, Paris 1880", illustrerad
A. Lindström, Om förfalskningar i Finland, i Ateneumin Taidekokoelmat Museojulkaiso, Vol. I, 1957, s. 12, avbildad (svensk översättning s. 26)
B. Hallström, Äkta förfalskningar, i utst. kat., Göteborgs Konstmuseum, Kopior. Förfalskningar, parafraser, plagiat, pastischer, repliker, original, reproduktioner, 22 oktober 1988-8 januari 1989, ss. 40-43, illustrerad i färg s. 41, samt detalj och röntgenbild ss. 42-3
Denna utsökta målning, troligtvis målad i Paris på 1880-talet, har en fascinerande historia rörande dess attributionsfråga. Målningen såldes 1989 på Sothebys i London som ett originalverk av den finländske konstnären Albert Edelfelt (1854-1905 ) för £110000, motsvarande 1.1 miljoner kronor. Målningen var då signerad "A. Edelfelt Paris 1880". Rådande expertis i Finland på Albert Edelfelt har nyligen avfärdat porträttet som icke varande ett verk av konstnären och har därför låtit avlägsna signaturen och dateringen. Porträttet har sannolikt tidigare varit signerat av upphovsmannen till målningen, men i avsikt att höja målningens ekonomiska värde har denna avlägsnats och försetts med Albert Edelfelts signatur, en mer känd och ekonomiskt mer värdefull konstnär. Edelfelts signatur och datering applicerades på målningen före 1942 då den publicerades i Konstnytt, som ett högklassigt arbete signerat Albert Edelfelt. Konstnytt utgavs av Fritzes Kgl. Hovbokhandels Konstavdelning. Där står följande att läsa:
"Den blonda skönhet Albert Edelfelt här porträtterat är ett mycket typiskt arbete från den unge konstnärens första Paristid. I sin gulvita, djupt urringade klädning och med en röd ros vid barmen sitter modellen mot ett blågrönt draperi, och blickar frikostigt mot åskådaren. Porträttet har Edelfelts hela skicklighet, kulturella smak och elegans, och det visar den store konstnären från hans allra bästa sida."
Redan 1957, i artikeln Om förfalskningar i Finland (op. cit.) ansåg den finländske museiintendenten Aune Lindström att målningen inte var ett originalverk av Albert Edelfelt. Trots detta bjöds målningen 1978 ut till försäljning på Bukowskis i Stockholm som ett original av konstnären och såldes för det då mycket höga beloppet 68000 kronor. 1988 var målningen inkluderad i utställningen Kopior. Förfalskningar, parafraser, plagiat, pastischer, repliker, original, reproduktioner (op. cit.) på Göteborgs Konstmuseum, som ett originalverk av Albert Edelfelt. 1942-44 publicerade Bertel Hintze sin verkförteckning i tre volymer över Albert Edelfelts samtliga kända verk. Enligt Hallström hade Hintze 1946 blivit förevisad ett fotografi av målningen och förhållit sig "tveklöst positiv". Hallström hade även låtit utföra forskning rörande identiteten på modellen i målningen, vilken han ansåg föreställa den finländske konstnärinnan Vendela (Venny) Soldan, gift Brofelt (1863-1945). Som jämförelsematerial refererar han till ett porträtt av Soldan målat av Hanna Hirsch, sedermera gift Pauli, i Paris 1887 (Göteborgs Konstmuseum) samt ett självporträtt i blyerts daterat 1884 då hon var 21 år gammal (op. cit., s. 41, ill.). Venny Soldan hade emellertid ännu inte anlänt till Paris 1880, det år målningen då var daterad, utan kom dit först 1885. 1989, året efter Hallström publicerat sin artikel, bjöds målningen ut till försäljning på Sothebys i London som ett originalverk av Albert Edelfelt troligtvis föreställande Venny Soldan. I katalogtexten avtackas Hallström för sin hjälp vid katalogiseringen av målningen.
Oavsett vem som utfört målningen är dess höga konstnärliga kvalitet odiskutabel. Målningen är sannolikt utförd i Paris på 1880-talet av en skandinavisk eller kontinental konstnär. Modellens nationalitet kan mycket väl vara nordisk, men också kontinental. Richard Bergh, Oscar Björck, Georg Pauli, Hanna Pauli och den danska konstnärinnan Bertha Wegmann är några skandinaviska konstnärer verksamma i Paris under denna period med vars verk målningen visar beröringspunkter. Konsthistoriskt svårlösta attributioner har ofta, har det erfarenhetsmässigt visat sig, fått sin lösning med tiden, exempelvis när ett stilistiskt analogt exempel där upphovsmannen är känd kan associeras med den ifrågavarande målningen, eller en studie till målningen av en känd upphovsman kan identifieras. I avvaktan på att det i det aktuella fallet kanske en dag kommer att inträffa, bjuder Stockholms Auktionsverk i samråd med säljaren ut målningen som ett verk av en oidentifierad konstnär från 1880-talet. Därigenom bjuder vi också in våra kunniga kunder och önskar er välkomna att inkomma med förslag som kanske kan bidraga till en lösning till upphovsmannen bakom denna konsthistoriskt fascinerande målning.
Auktionsnummer:
2244
Datum:
2015-12-02