Carl Eldh, Omfamning
Klubbat för:
100000 SEK
Utropspris
80 000-100 000 SEK
Beskrivning
CARL ELDH
1873-1954
Omfamning
Signerad Eldh. Brunpatinerad brons, höjd 51 cm.
.
UTSTÄLLD
Auguste Rodin (1840-1917) och Norden, Nationalmuseum, Stockholm 2015-16
.
LITTERATUR
Karl Asplund: Carl Eldh, Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) 1943. Skulpturen är omnämnd och avbildad som gipsmodell på sidan 69.
Åsa Cavalli-Björkman: Rodin, utställningskatalog Nationalmuseum 2015, skulpturen avbildad som gipsmodell och omnämnd på sidan 159-160.
.
.
Under 1900-talets första hälft kom Carl Eldh att bli en av de mest anlitade konstnärerna i Sverige. Hans offentliga verk finns i dag spridda över hela landet. Några av de mest kända är Strindbergsmonumentet i Tegnérlunden och Brantingmonumentet vid Norra Bantorget, Löparna vid Stadion och skulpturerna kring Stadshuset i Stockholm. Som många andra konstnärer sökte sig Eldh till Paris 1897. Hans produktion från åren i Paris är präglad av det eleganta formspråk som utmärkte det rådande franska idealet. Han utförde en rad dekorativa verk av slanka, avklädda kvinnor med titlar som Ariadne och Daggkåpa. Parallellt med dessa skapade han också skulpturer med ett starkt socialt patos och gestaltade utsattheten hos kvinnor i samhällets lägre skikt, som Vid nattasylen och Från gatan.
Eldh studerade under parisåren vid Académie Colarossi och han inspirerades av andra skulptörer som vid tiden verkade i Paris, men kanske främst av den störste av dem alla Auguste Rodin. Han har själv återberättat om paristiden som hård då han för sin försörjning var hänvisad till sig själv. Det berättas om ett besök i Rodins ateljé där han togs väl emot och gavs stor uppmuntran.
Vid världsutställningen 1900 fick hans skulptur Innocence ett hedersomnämnande av den franska staten. Två år senare vann han guldmedalj på Salongen med sina två verk Modersorg och Linnéa. Carl Eldh återvände 1904 till Sverige och paristiden blev en startpunkt för hans fortsatta konstnärliga karriär.
Skulpturen Omfamning skapades av Eldh under hans paristid och omkring 1900. Att skulpturen har en klar förebild i Rodins Kyssen är inte svårt att se. Ändå är det här ingen kopia utan ett helt självständigt verk. Karl Asplund skriver i sin biografi över Carl Eldh om hur skulpturen "smälter ihop i en intensiv diagonal linje".
Den här skulpturen var också med nyligen på Nationalmuseums Rodinutställning som ett tydligt exempel på hur Auguste Rodin influerat några av våra mest kända svenska skulptörer. Men motivet var även vanligt vid den här tiden bland skulptörer i Paris och vem som har tagit idé och inspiration från vem är svårt att definitivt säga.
Man skulle kunna tro att Eldhs Omfamning är väldigt vanlig och att den finns i flera versioner. Så är inte fallet. Gipsoriginalet samt skisser till skulpturen finns på Carl Eldhs Ateljémuseum i Stockholm.
Eftersom Carl Eldhs förteckningar över hur många exemplar som framställdes av en skulptur ibland är ofullständiga så är det oklart hur många versioner den här skulpturen eventuellt kan finnas i. Men skulpturen har inte i något material förekommit på en kvalitetsauktion i Stockholm under de senaste trettio åren och mycket pekar på att den troligen kan vara gjuten i brons i endast ett exemplar, det här.
.
.
Ett varmt tack till Åsa Cavalli-Björkman, museichef vid Carl Eldhs Ateljémuseum, för hjälp med katalogiseringen av skulpturen.
Auktionsnummer:
3098
Datum:
2016-12-08