Julia Beck, Franskt strandlandskap med näckrosor
Klubbat för:
130000 SEK
Utropspris
80 000-100 000 SEK
Beskrivning
JULIA BECK (tidigare PER EKSTRÖM)
1853-1935
Franskt landskap med näckrosor - L'Etang Saint-Cucufa, nära Vaucresson
Olja på duk, 84 x 38 cm.
.
PROVENIENS
Privat samling
.
UTSTÄLLD
Impressionismen och Norden, Nationalmuseum, Stockholm 2003, katalognr 43 (utställd som en målning utförd av Per Ekström)
Per Ekström-August Strindberg, Yttre och inre landskap, Millesgården, Lidingö 2000 (utställd som en målning utförd av Per Ekström)
.
LITTERATUR
Nationalmuseum: Imressionismen och Norden - Det sena 1800-talets franska avantgardekonst och konsten i Norden 1870-1920, utställningskatalog, 2003, avbildad i färg sidan 31.
.
Detta nyupptäckta verk som föreställer ett franskt flodlandskap ned näckrosor i förgrunden av Julia Beck har fram till idag ansetts vara ett verk av konstnären Per Ekström och som sådant både katalogiserats och varit utställt vid åtminstone två till fällen de senaste åren.
Den främsta orsaken till den tidigare tillskrivningen beror sannolikt på att kunskapen och kännedomen om Julia Becks konstnärskap och gärning varit knapphändig fram till idag. Det är först i efterföljden av de senaste årens auktionsförsäljningar av nyupptäckta verk av Julia Beck som hennes remarkabla konstnärliga gärning har uppmärksammats i både litteratur, dokumentärfilm samt i museala sammanhang. Målningen som är osignerad och odaterad visar därtill kompositionsmässigt stora likheter med en annan målning av Per Ekström "Franskt landskap med näckrosor", även den odaterad (M. Hofrén, "Per Ekström. Människan och målaren", 1947, sid 152-153, fig 51, utst. kat. Nationalmuseum, "Impressionismen och Norden", 2000, sid 32, ill. 43). Det faktum att Julia Beck från 1884 periodvis umgicks flitigt med Ekström i Normandie har givetvis också varit en bidragande faktor.
Motivets likhet med ett av Claude Monets favoritmotiv är slående, Monets första målning med näckrosor som motiv, "Japansk bro över damm med näckrosor", tillkom i hans hem i Giverny 1889. 1875 hade den franska botanikern Joseph Bory Latour-Marliac anlagt en näckrosdamm i sitt hem i Le Temple sur lot i Aquitaine,, världens första näckrosdamm. Latour-Marliac inledde där experiment med att korsa den franska vita näckrosen med exotiska färgrika exemplar. Bl. a. importerade han röda näckrosor från sjön Fagertärn i Sverige. Hans korsbefruktningar ställdes ut på Världsutställningen i Paris 1889 där de väckte sensation och bl. a. sågs av Monet. Även Beck torde ha haft tillfälle att beskåda dessa, då hon var representerad på den svenska avdelningen med en målning. Att intresse för näckrosor låg i tiden visar även en målning av Bruno Liljefors, "Änder", utförd under hans återbesök i Grèz-sur-Loing 1887, vilken visar ett utsnitt av floden med en vattenyta täckt av näckrosor (B. Lindwall, "Konstnärskolonien i Gréz", 1993, avb. sid. 124).
Målningen är troligen utförd efter år 1900 i Vaucresson dit hon flyttade för gott 1888. Kåa Wennberg omnämner detta i "Julia Beck", 2012:
I den lilla staden Vaucresson två mil väster om Paris fann hon den perfekta platsen för att måla och här bestämda hon sig för att slå sig ned-hon blev kvar här resten av sitt liv. (...) Vackert belägen i en dal och omgiven av grönskande kullar var Vaucresson en tacksam plats om man som Julia Beck sökte natursköna motiv".
Målningens flodlandskap visar stora likheter med två av hennes mästervek som nyligen har sålts på auktion och som båda satt auktionsrekord, varav den senaste såldes för över en och en halv miljon kronor. Att tolka färg- och ljusverkningarna i en speglande vattenyta var någonting som i hög grad tillhörde impressionisternas tankegods och här har Beck anammat det till fullo. Näckrosbladen är återgivna i enskilda penseldrag i ett spektrum av färgnyanser och hon har fokuserat intresset på vattnets speglingar av den omgivande naturen och atmosfären. Trots att näckrosbladen varierar i färg, förstärks färgskiftningarna under inverkan av vind samt vattnets rörelser.
Julia Beck hade levt så länge i Frankrike att hennes konst var fransk in i minsta detalj. Över dem vilar det franska diset som gör färgerna behagligt milda. Hennes flodlandskap är ofta inbäddade i ett slags dis vilket ger målningarna en vemodsfylld stämning. Här har hon givit verket en långsmal form som ger tydliga associationer till den japanska konsten. Japonismen var högsta mode vid sekelskiftet och många konstnärr har påverkats av det japanska sättet att se naturen. Det gäller även Julia Beck som gärna lade horisontlinjen högt och lät olika vassväxter skugga förgrunden på sina flodlandskap".
I
Auktionsnummer:
3005
Datum:
2016-12-08