Tillbaka till katalog

Julia Beck, Vinterlandskap

Julia Beck, Vinterlandskap
Julia Beck, Vinterlandskap
Julia Beck, Vinterlandskap
Julia Beck, Vinterlandskap
Julia Beck, Vinterlandskap
Julia Beck, Vinterlandskap
Julia Beck, Vinterlandskap
Julia Beck, Vinterlandskap

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

125 000-150 000 SEK

Beskrivning

JULIA BECK
1853-1935
Vinterlandskap
Signerad Julia Beck. Olja på duk, 55 x 64,5 cm.

Våren 1882 började den skandinaviska invasionen av den lilla byn Grèz-sur-Loing som ligger några kilometer från Fontainbleauskogen. Julia Beck var en av de första skandinaver som slog sig ned i byn som samtidigt gästades av den Karin Bergöö, Emma Löwstädt, Richard Bergh, Karl Nordström och Carl Larsson.
Carl Larssons skriver till Strindberg om platsen:"Du kan ej föreställa Dig vilken poesi som kan ligga i en sådan här petit village, en vacker trädgarnerad river, en lummig och nästan ogenomtränglig bois på ena sidan och mulliga sädesfält på den andra [...] Solen som strålar över och förgyller detta är en oändlig kredit".
Det var också solljuset samt de öppna vidderna som lockade denna svenska konstnärsgeneration. Det realistiska landskapsmåleri som praktiserades i Grez-sur-Loing präglades av en blek färgskala ofta dominerades av ljusa ockratoner, grått, ljust blått och grönt. De svenska landskapsmålarna tilltalades av den disiga franska luftens förmåga att stämma landskapets färger i en enhetligt ljus ton där starka kontraster och motsättningar saknades.
Grez symboliserar också den stillsamt förälskade upplevelsen av kulturlandskapet, fångat i trånga utsnitt, närsynt återgivet, sällan lyfte Grez-artisterna blicken mot vida horisonter. De arbetade med fina hårpenslar i en mjukt elegant valörteknik, tecknade konturerna med mild skärpa, gav kompositionerna deras rytm genom växlingen av tomma ytor och detaljfyllda partier. Dera kolorit var insmickrande med en ljusmättad silvergrå helhetston.
(Bo Lindwall och Lindorm Liljefors, Bruno Liljefors, 1960)

I detta Vinterlandskap av Julia Beck vilar det ett nästan Corot-liknande silverskimmer över hennes framställning av skogsinteriören som hon avbildat en frusen vårvinterdag.
Den snåriga, nästan ogenomträngliga grenpartiet med sina fuktiga frusna grenar i förgrunden framstår som ett stycke orörd natur. En skorsten skymtar brevid den vinterfrusna pilen vars spretiga armliknande grenar är omgivna av ett rosa skimmer. Månen dalar och vi förstår att det gäller att skynda för att få målningen klar på plats innan mörkret inträder.
"Julia Beck satt i flera veckor i regn och tjocka samt till och med gaf sig med häst och kärra ut i träsket eller klef omking i stora träskor för att få sin gråväderstämning fullt riktig." Långt senare förklarade hon hur viktigt det var att verkligen stå framför motivet: "Taflan måste vara målad helt och hållet ute i naturen. Endast därigenom kan den rätta stämningen åstadkommas".
Och vilken stämning har hon inte skapat här! Det frusna vinterlandskapet tycks vara besjälat och trolskt på samma gång. Med känslig pensel har hon fångat ögonblicket då aftonhimlen övergår från dag till kväll - l'heure bleu - vilket skapar en stämning av vemod - dock inte till det svårmodiga som ibland det nordiska rymmer utan snarare till en mera mild, allvarlig stämning av eftertanke.




I

Auktionsnummer:

3039

Datum:

2016-12-08