Kandelabrar Retour d´Egypte
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
150 000-175 000 SEK
Beskrivning
KANDELABRAR RETOUR d'EGYPTE, ett par, högklassiga arbeten i empire, Lucien-François Feuchères art, för två ljus vardera, i den egyptiserande stilen, brännförgylld och mörkpatinerad brons, pylonformad sockel med pseudohieroglyfer, knäböjande prästinnor med huvuddok, krönta av ymninghetshorn, pelare krönt med flamma, lösa manschetter, höjd 46,5 cm, smärre slitage, spår av el, förgyllning med ställvisa bättringar
LITTERATUR:
Hans Ottomeyer & Peter Pröschel: Vergoldete Bronzen, band I, München 1986, sidan 338 jämför kandelabrar av Claude Galle
Jean-Marcel Humbert, Michael Pantazzi & Christine Ziegler: Egyptomania - Egypt in Western Art 1730-1930, Kanada 1994, sidan 290ff, bild 179 jämför närmast identiska kandelabrar
Fransmannen Lucien-François Feuchère (1750-1828) drev tillsammans med sin far, Pierre-François (1737-1823), en av de största verkstäderna i Paris för bronsgjutning och brännförgyllning. Företaget var verksamt från 1760-talet och fram till 1800-talets första decennier, tillverkningen bestod av högklassiga objekt som kandelabrar, ljusstakar och urfodral, för en internationell publik.
Firman levererade, omkring 1804-1806, större och rikligare varianter av auktionens kandelabrar till generalen och vicekungen av Italien, Eugène de Beauharnais. Även furst Joseph II av Schwarzenberg förvärvade 1805 kandelabrar med knäböjande Naophori-prästinnor av den större modellen. Vissa uppger att auktionens kandelabrar är tillverkade efter en modell av Claude Galle, ett liknande par finns illustrerade i Vergoldete Bronzen av Ottomeyer & Pröschel.
Kandelabertypen har sitt ursprung i den franska empirens egyptiska stilströmning, där Napoleon Bonapartes fälttåg mot Egypten 1798 var helt avgörande för fascinationen av den forntida kulturen. Detta gav på samma sätt som den romerska kulturen upphov till fantasifulla skapelser under den franska empiren. I början på 1800-talet blev L'Egyptomanie ett begrepp i Frankrike, när den egyptiska febern drabbade såväl vetenskapen som arkitektur, inredning, konst och mode. Det politiska budskapet inom rörelsen var tydligt, här gavs uttryck för ett mångtusenårigt härskarrike, vilket var ett utmärkt formspråk för den kejserliga makten. I våra dagar brukar fenomenet benämnas Retour d'Egypte.
Auktionsnummer:
2080
Datum:
2016-12-07