Tillbaka till katalog

A. Roslin, Portrait présumé de Mlle de Fontenay

A. Roslin, Portrait présumé de Mlle de Fontenay
A. Roslin, Portrait présumé de Mlle de Fontenay
A. Roslin, Portrait présumé de Mlle de Fontenay
A. Roslin, Portrait présumé de Mlle de Fontenay
A. Roslin, Portrait présumé de Mlle de Fontenay
A. Roslin, Portrait présumé de Mlle de Fontenay

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

1 000 000-1 500 000 SEK

Beskrivning

ALEXANDER ROSLIN
1718-1793
Porträtt "présumé" av Mademoiselle de Fontenay iklädd djupturkos klänning i siden, spetskrage, spetsmanschetter och rosa sidenband - midjebild
Signerad och daterad: Pt. a paris p. le chev. /Roslin. 1784. Olja på duk, 73,5 x 59,5 cm.
.
PROVENIENS
Privat samling, Frankrike
.
UTSTÄLLD
Alexandre Roslin - Un portraitiste pour l'Europe, Château de Versailles (appartements de Mesdames, filles de Louis XV), 19 februari - 18 maj 2008, katalognr 30
.
LITTERATUR
Xavier Salmon och Magnus Olausson: Alexandre Roslin (1718-1793) - Un portraitiste pour l'Europe, utställningskatalog, 2008, avbildad sidan 128-129.
.
.
STOFFMÅLERIETS BRILJANTE MÄSTARE
Alexander Roslin var den svenske 1700-talskonstnär som nådde störst berömmelse ute i Europa, något som inte minst utställningen om Roslin på Château de Versailles, våren 2008, visade. Det slående i Roslins porträttmåleri ligger i hans förmåga att skildra en personlighet, samtidigt som han följer alla konventioner för salongsporträttet. Taktfullheten och den tekniska fulländningen i hans målningar styrs, förutom av begåvning och talang, även av en sällsynt iakttagelseförmåga.

Hans begåvning upptäcktes tidigt och 1736 skickades han till Stockholm för att undervisas av Georg Engelhard Schröder, hovkonterfejare hos Fredrik I. Denne rekommenderade honom sedermera till en tjänst som hovmålare hos markgreven av Brandenburg-Culmbach i Bayreuth, den svenska kronprinsessan Lovisa Ulrikas svåger. Därmed inleddes hans internationella karriär.
.
I Bayreuth stannade han i tre år varefter han reste till Italien för att studera de gamla mästarna. Där knöt Roslin en värdefull kontakt med Louis XV:s äldsta dotter Madame Elisabeth, som var gift med regenten i hertigdömet Parma. Av henne fick han ett rekommendationsbrev som öppnade för stora möjligheter i Paris, dit han reste 1752.
.
I Paris introducerades Roslin i de fina salongerna med hjälp av Carl Gustaf Tessins unge systerson greve Fredrik Sparre. Han kom i kontakt med Madame de Pompadour och hennes gunstling konstnären Francois Boucher. Han invaldes även i den prestigefyllda Académie royale de peinture et de sculpture - franska konstakademien - och fick därmed möjlighet att ställa ut på Salongen. Hans första deltagande på parissalongen blev en stor succé - beställningarna lät inte vänta på sig och snart var han en av de ledande porträttmålarna i den franska huvudstaden.
.
Roslins produktion består nästan uteslutande av porträtt. Han suveräna stoffmåleri är lätt att beundra, men han var även en framstående karaktärskildrare som i motsats till tidens sed drog sig för att försköna sina modeller. I detta intagande porträtt av den vackra franska adelsdamen slås man av konstnärens förmåga att tolka kvinnans värdiga men ändå tillgängliga attityd. I målningen betonas de textila materialen med 1700-talets förkärlek för glänsande sidentyger. Konstnären excellerar med fullfjädrad illusionism i stoffmåleriet och det närsynta studiet av reflexerna i dräktens sidentyg är ett typiskt drag i konstnärens arbeten från 1780-talet.

Målningen är utförd 1784 endast fem år innan l'Ancien Régime faller, i och med att Bastiljen stormas, och den franska revolutionen är ett faktum.

Auktionsnummer:

3040

Datum:

2017-06-08