Allan Österlind, Landskap med bäck
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
20 000-25 000 SEK
Beskrivning
ALLAN ÖSTERLIND
1855-1938
Landskap med bäck, Frankrike
Signerad Osterlind (signaturen inristad i färgen). Olja på duk, 43 x 60,5 cm.
På baksidan palettskrap
.
Denna nyupptäckta målning, utförd med pensel och palettkniv, är en av ytterst få kända landskapsmålningar av Allan Österlind och utan tvekan den i utförandet mest avancerade. Kompositionsmässigt visar den likhet med hans akvarell "La gardienne de chèvres" (Den kvinnliga getaherden), daterad 1885 (Privat samling Frankrike) (fig. 1). Målningen utfördes troligtvis 1886-87 då Österlind vistades i mellersta och södra Frankrike tillsammans med Ernst Josephson. Efter en schism med de i oppositionsrörelsen mera moderata kamraterna hade Josephson i maj 1886 anslutit sig till Österlind i byn Gargilesse i närheten av Argenton där Österlind tillsammans med sin franska hustru och deras dotter bosatt sig året innan. I Gargilesse tillkom målningen Familjen Moreau vilken Österlind och Josephson utförde gemensamt (E. Blomberg, Ernst Josephson, 1951, avbildad s. 434). Under sommaren vistades de i Tréboul i Bretagne. På hösten reste sällskapet söderut och hyrde ett hus i Lépaud vid Chambon i Creuse-departementet där de kom att stanna i närmare ett år. Österlind utförde där sitt kända porträtt av Josephson (K. Wåhlin, Ernst Josephson 1851-1906, 1912, Vol. II, kap. XII, s. 184, illustrerad) (fig. 2). Sommaren 1887 reste de tillsammans till ön Ile de Bréhat på franska nordkusten där de hyrde varsin fiskarstuga. Den gemensamma vistelsen i Bréhat kom att vara i närmare ett år, men avkortades för Josephsons del av hans utbrytande sinnessjukdom.
.
Den aktuella målningen är av stort akademiskt intresse då den av samtliga Österlinds kända målningar allra tydligast uppvisar den konstnärliga korsbefruktning som ägde rum mellan de bägge konstnärerna under denna period. I det tekniska utförandet påminner målningen starkt om Josephsons karakteristiska teknik. Vad Josephson anbelangar, anammade han under denna period den för Söderlind så karaktäristiska färgsättningen. Ett exempel på hur nära de två konstnärerna stilistiskt kommer varandra är Josephsons målning Forsen från 1886-87, vilken i utförandet såväl som i koloriten visar frapperande likhet med den aktuella målningen (E. Blomberg, Ernst Josephsons konst. Från näcken till Gåslisa, 1959, illustrerad motsida 100) (fig. 3).
.
Allan Österlind studerade vid Konstakademien 1874-75 och vid Ecole des beaux-arts i Paris 1877-1880. Han blev skulptör och var elev till Pierre Jules Cavelier. Han fick första priset för modellering efter naturen. År 1880 började han måla akvarell och ställde första gången 1883 ut på skandinaviska konstutställningen i Köpenhamn. I utställningen Från Seinens strand 1885 deltog han med tre oljemålningar och en teckning, dock ingen landskapsmålning. Österlind deltog i Konstnärsförbundets utställning 1886, där han utställde oljemålningarna En olyckshändelse (Göteborgs Konstmuseum) och Dopet (Atheneum, Helsingfors), bägge målade i Gargilesse. Hans stora oljemålning, Sorgehus i Bretagne (utställd på Salongen 1887), inköptes av franska staten, likaså Vid dagens slut (Salongen 1888). På Världsutställningen i Paris 1889 deltog han med både oljemålningar och akvareller (Tandvärk och Lukulliska drömmar) och fick andra medalj.
.
Fig. 1 Alland Österlind, "La gardienne de chèvres", akvarell 1885 (Privat ägo)
Auktionsnummer:
3091
Datum:
2017-06-08