Ernst Josephson, Interiör av ett uthus
Klubbat för:
38000 SEK
Utropspris
40 000-50 000 SEK
Beskrivning
ERNST JOSEPHSON
1851-1906
Interiör av ett uthus (St. Karins källa), Visby
Signerad Ernst Josephson. Olja på pannå av papp, 36 x 30 cm.
.
PROVENIENS
Fru Bertha Valentin, née Schöntal (1854-1914), Stockholm,
hennes man Oscar Valentin (1843-1929), Stockholm
Generalkonsul Josef Sachs (1872-1949), NK:s grundare,
hans son Direktör Ragnar Sachs (1902-1973), VD för NK,
därefter i arv inom familjen till 2010
.
UTSTÄLLD
(Troligtvis) Stockholm, Konstakademien, Ernst Josephson Utställning, februari 1893 under Förteckning öfver Ernst Josephsons samtliga arbeten, nr. 7 ´Studier från Norge, Dalarna och Visby´
Stockholm, Liljevalchs Konsthall, Ernst Josephson. Minnesutställning, 1951, nr. 19 "Interiör av ett uthus. Motiv från Visby sommaren 1871" (utlånad av Direktör Ragnar Sachs)
.
LITTERATUR:
K. Wåhlin: Ernst Josephson 1851-1906. En minnesteckning, Sveriges Allmänna Konstförenings Publikation XIX, Vol. II, 1912, under Beskrivande förteckning över målningar av Ernst Josephson1869-1888, s. 292, nr. 9 "Interiör af ett uthus"
K. Wåhlin: Från Ernst Josephsons ungdom, i Nationalmusei Årsbok, Årg. 1, 1919, s. 81, 83
A. Stavenos & M. Cramér: Katalog över Josef Sachs samling av konsthantverk och konst, 1951, nr. 497, pl. 130
E. Blomberg: Ernst Josephson. Hans liv, 1951, ss. 89-90
E. Blomberg: Ernst Josephsons konst. Historie, Porträtt- och Genremålaren, 1956, s. 14
E. Blomberg: Ernst Josephsons konst. Från Näcken till Gåslisa, 1959, s. 80, 398
.
MANUSKRIPT
Brev från Ernst Josephson till Severin Nilsson daterat Visby 1871 (Wåhlin, op. cit., 1919, ss. 81-83)
Brev från Ernst Josephson till Karl August Gellerstedt daterat Stockholm september 1871 (Blomberg, op. cit., 1956, s. 12)
.
.
Denna målning utgör en av fem kända målningar Josephson utförde i Visby sensommaren 1871, samtliga föreställande historiska byggnader i olika grader av förfall under inspiration av den florerande ruinkulten, Interiör från Helgeandskyrkan, 44.5 x 29 cm, Kyrkport från St. Lars kyrka, 31 x 20 cm, Burmeisterska huset, 31 x 37 cm, Interiör från Burmeisterska huset, 43 x 52 cm, och den aktuella målningen. Motivet är hämtat från S:ta Karins källa belägen i Visbys utkant. Koloristiskt och tekniskt är den avgjort den mest avancerade av målningarna och förebådar hans mer fullmogna måleri. Målningen är så pass framåtskådande att man i detaljutsnitt osökt kommer att tänka på svensk samtidskonst. Redan Blomberg noterade detta (op. cit., s. 14):
.
"Motivet är hämtat från Karins källa i stadens utkant / en skräpbod med dörren öppen mot grändens saftiga trädgårdsgrönska. Den har återgetts med förbluffande bredd och färgfriskhet - i fläckar av ljuskraftigt rött och vitt med svart och mörk ockra."
.
Josephsons avsikt med sitt besök i Visby stod i samband med hans fascination för Medeltiden under denna period men också att besöka vänner, bland dem ungdomsvännen apotekaren och konstnären Karl August Gellerstedt (1839-1897), verksam vid apoteket i Visby. Josephson har lämnat en hänförd skildring av sin ankomst till Visby (P.-O. Zennström, Ernst Josephson, 1946, ss. 31-32):
.
"På något avstånd låg staden kringränd av murar och torn, över vilka höjde sig de många rämnade kyrkogavlarna, på vilkas spetsar växte träd, vars frön för många hundra år sedan fördes dit av vinden och sedan slagit rötter och skjutit grenar. / Hus med trapp- och korsgavlar beväxta med murgröna förflyttade mig till andra tider, de av den röda aftonsolen belysta kullarna utanför staden, där boskapen betade i frid, aftonklockorna från S:ta Maria, den sydländska genomskinliga belysningen, den ljumma luften, allt fyllde mig med en sådan berusning att jag trodde mig skådat målet för alla konstnärers drömmar, Rom."
.
En kväll går vännerna tillsammans till en av de många kyrkorna i Visby (op. cit.):
.
"/ Och hur lycklig tyckte jag ej min farbror [Jacob Josephson] vara, som med "Vårt land" kom så många hjärtan slå fortare. Gellerstedt lämnade sången för en stund för att uppsöka mig. Vi gingo tillsammans uppför en lönntrappa ut till en klosterträdgård, som var byggd uppe på muren med en grotta och några träd, men därifrån såg man den riktiga trädgården och staden ligga utbredda i månljuset, en outsägligt tjusande anblick, med det fina silverljuset, som likt ett flor kantade trädens kronor och de rämnade murarna. Blommorna skickade sin doft upp till oss i trädgården, och inne i kyrkan tronade sången: "Glädjens blommor i jordens mull". Tala kunde vi inte, men vi omfamnade varandra och återvände till sällskapet."
.
I ett odaterat brev från Visby till konstnärskollegan och vännen Severin Nilsson, nämner Josephson att han utfört fem oljestudier i Visby (Wåhlin, op. cit., 1919, Blomberg, op. cit., 1956, s. 12). Den aktuella målningen är den enda av de fem målningarna vilken han specifikt omnämner och han bifogar även en tuschteckning efter den i avsikt att visa Nilsson hur den såg ut (fig. 1):
.
"Nu vill jag sluta brefvet med en skräpbod, som jag målat och hvilken är ganska tacksam."
.
I ett brev till Gellerstedt daterat september 1871, namnger Josephson fyra av de fem målningarna, inklusive den aktuella målningen (Blomberg, op. cit., s. 12):
.
"Min direktör var denna gång en glad gris och tyckte han mycket om mina studier, i synnerhet färgen i porten och fönstret från St. Lars, ävenså Helgeandskyrkan, Karins källa (det omtvistade motivet) och Burmeisterska salen."
.
Josephsons målningar från Visby utgör de första kända målningarna av honom med inslag av natur (Blomberg, op. cit. 1959). Hans nyvaknade intresse för naturen kom redan följande år till utryck i hans begynnande studier till Näcken utförda under hans resa till Eggerdal i Norge (Blomberg, op, cit.):
.
"Hans första kända målningar, där naturen skymtar, är de från Visby vid samma sommars slut. Dels som ett blickfång av solbelyst trädgårdsgrönska (i dörren till en skräpbod), dels i en stadsbild: den öppna solbelysta platsen framför Burmeisterska huset, där man ser en bit himmel med vita moln skimra över trappgavlarna.".
.
Josephson kom vid en senare tidpunkt att utföra en variant av den aktuella målningen, mer schematiskt och glättigt utförd, i vilken han införlivade en liten flicka sittandes på golvet intill dörröppningen iakttagande de två mössen i målningens vänstra hörn (36 x 29 cm., Blomberg, op. cit., utställd, 1951, op. cit., 1951, nr. 20, utlånad av Fil. Dr. F. Hjelmqvist) (fig. 2).
.
1. I ett av annat brev till Gellerstedt hösten 1871 har Josephson bifogat en teckning efter en av målningarna, den föreställande en interiör från Helgeandskyrkan. Breven till Nilsson och Gellerstedt är de enda kända breven av Josephson som han låtit illustrera, detta trots att han var en mycket flitig brevskrivare (Wåhlin, op. cit..). Överhuvudtaget är handteckningar av Josephson före 1888 då hans sinnessjukdom bröt ut, mycket sällsynta. Under detta och åtskilliga följande år kom pennteckningen att bli hans förnämsta uttrycksmedel.
Auktionsnummer:
3086
Datum:
2017-06-08