Tillbaka till katalog

Olof Krumlinde, Mölle hamn

Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn
Olof Krumlinde, Mölle hamn

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

25 000-30 000 SEK

Beskrivning

OLOF KRUMLINDE
1856-1945
Mölle hamn
Signerad och daterad O. K. 22 / [?]8. 78. Olja på duk, 40 x 62 cm.
Originalspännram, duken har en gammal kantförstärkning upp- och nedtill
Målad i plein-air

PROVENIENS
Troligtvis i konstnärens ägo fram till hans död
Grosshandlare C. V. Bojsen, Malmö
Bertil Berg, Helsingborg (fram till 2017)

UTSTÄLLD
Katalog öfver konstverk utställda å Olof Krumlindes retrospektiva utställning å Malmö Rådhus, Malmö Rådhus, 1917, katalognr 37
Olof Krumlinde utställning, Helsingborg 1933, katalognr 19 (med titeln: Vid Mölle hamn)

LITTERATUR
L. Hagerf: Åttiotalets Olof Krumlinde, Skånes Konstförenings Pulikation, Nr. 15, 1949, illustrerad på helsida 53 (dåvarande ägare Grosshandlare C. V. Bojsen, Malmö)

Denna målning utförd plein-air, d. v. s. inför motivet, tillhör en liten exklusiv grupp målningar Krumlinde utförde sommaren 1878. Krumlinde studerade 1876-80 vid Konstakademien. Han knöt där vänskapsband med bland andra Carl Skånberg, Johan Ericson och Olof Jernberg. Tillsammans besökte de sommaren 1878 Skånes västkust där de målade realistiska landskapsbilder i det fria.

V. Loos, Friluftsmåleriets genombrott i svensk konst 1860-1885, 1945, s. 352 listar fem målningar av Krumlinde utförda denna sommar, "Storm vid Kullen", 37 x 65 cm., "Landskap med väg", daterad 15/7 87, 26 x 26 cm., "Motiv från Skepparkroken, Skälderviken", daterad 10/8 87, 26 x 36, "Bokskog, Åstorp", 51 x 41 cm. och "Motiv från Osby", 47 x 72 cm.. "Bokskog" överfördes senare till större format och ställdes ut på Salongen i Paris (op. cit., s. 302). Till dessa kan läggas ytterligare tre målningar, "Arilds brygga" (Malmö Konstmuseum), "Motiv från Rönne å" (Akademiska Föreningen, Lund), samt den aktuella målningen.

Krumlindes målningar från vistelsen på västkusten sommaren 1878 betecknar ett övergångsskede inom det svenska landskapsmåleriet mellan romantik och realism. Hagerf, op. cit., skriver om dessa målningar (citerat i utst. kat., Stockholm, Prins Eugens Waldemarsudde, Olof Krumlinde 1856-1945, november-december 1979, ss. 10-12):

"Redan 1878, då han målade tillsammans med Skånberg hade han av den mer erfarne och redan i Paris skolade kamraten lärt sig att gå direkt på motivet, att försaka alla konventionella arrangemang med förgrunder. Detta sätt - senare så ofta utnyttjat i måleriet - att genom kompositionen framhäva en målnings egentliga tvådimensionella karaktär var också en lärdom han kunde hemföra från sina studier i Paris. Men mest frapperande i dessa studier synes mig ändå den frejdlighet vara med vilken han återger det. Det finns verkligen i dessa skildringar av arbetsplatser inte ett spår av sentimentaliet, inte ett uns av medömkan, inte heller någon vilja att se dess detaljer som tänkbara pittoreska element. Dessa kalkbrännerier, båtbyggarplatser och stenhuggerier har i Krumlindes ögon inte behövt förändras eller på något sätt "adlas" för att vara värdiga föremål för en målares intresse."

Flera av Krumlindes målningar från sommaren 1878 köptes in av konstföreningen i Stockholm där de förevisades på deras utställning i december samma år. Krumlindes målningar kom att få stort inflytande, bl. a. på Johan Krouthén och Oscar Björck, vilka tillsammans begav sig till Skagen i början av 1880-talet.

Krumlindes Mölle hamn från 1878 är en av de tidigaste kända avbildningarna av Mölle av en svensk konstnär, kanske den tidigaste. Den tidigaste kända avbildningen av Mölle är utförd omkring 1850 av den danska konstnären Joachim Ferdinand Richardt (1819-1895) (fig. 1).1

År 1881 reste Krumlinde till Paris. 1888-99 var han bosatt i Köpenhamn. Krumlinde kom regelbundet att besöka Kullabygden, i synnerhet efter sin återkomst och bosättning i Helsingborg. Två andra målningar av Krumlinde föreställande Mölle hamn är kända, en från 1880-talets slut utförd från ungefär samma plats som den aktuella målningen (Hotel Molleberg, Mölle) (fig. 2),2 och en daterad 1906 tagen utåt havet mot Kullen (fig. 3).3 Intressant att notera är att den på stranden uppdragna vita båten med grön köl i den aktuella målningen även förekommer i den förstnämnda målningen.

Under 1800-talet var fiskelägen en vanlig syn på västkusten. Enbart på Skånes västkust fanns det omkring 100 fiskelägen. Intresset bland konstnärer att avbilda fiskares liv uppstod i Skagen. Det intensiva ljuset på den smala landtungan av kalksand mellan Skagerack och Kattegatt, liksom den särpräglade befolkningen och miljön i det lilla fiskeläget lockade till landskaps- och figurmåleri. Skagen blev från 1870-talet en samlingspunkt för konstnärer från Danmark, Norge och Sverige. Skagenmåleriet kännetecknas av ett realistiskt friluftsmåleri och valörrika skildringar av det intensiva ljuset. Den aktuella målningen visar i dessa avseenden likhet med skagenmåleriet. Veterligen besökte Krumlinde emellertid aldrig Skagen.

Orten Mölles existens har kunnat visas sedan 1491, genom handlingar i ett arkiv i Köpenhamn. 1991 firades ortens 500-årsjubileum. Samhället var från början ett fiskeläge under Krapperups slott. Det var bönderna i Mölle by, Gylleröd, Bärekull, Krapparp och Möllehässle som använde sig av detta "läge". Den första kända kartan från 1685 visar ingen hamnanläggning. En sådan förekommer för första gången på en karta från 1755. Fiskeläget bestod år 1569 av tio fiskarehus. Bakom dem, en bit inåt land, fanns från början en gård. Så småningom tillkom ytterligare en gård, och dessa gårdar tillsammans bildade Mölle by. På 1680-talet fanns totalt 22 hus, och kring sekelskiftet 1800 var antalet uppe i 66. Mölles karaktär av kompakt fiskeläge förändrades efter en storbrand i augusti 1890, som lade 16 av byns 129 hus i aska. De två bondgårdar som utgjorde Mölle by brann även ner då. Branden ledde till att stenhus i villastil ersatte fiskarlängor och korsvirkeshus med halm- och vasstak. Brandrisken minskade dessutom när avstånden mellan husen ökade.

1. Auktion, Stockholms Auktionsverk, Klassiska, 8 december 2016, nr. 3196
2. E. Magnusson & F. Täckström, Människor i Mölle. 150 personer från när och fjärran som satt avtryck i byn, Vol. I, 2016, s. 43 avbildad i färg
3. Auktion, Stockholms Auktionsverk, 25 september 2011, nr. 102902 som "Hamnmotiv med vy mot Kullen", 35 x 49 cm." (28800 Sek)

Auktionsnummer:

2079

Datum:

2017-12-13