Oscar Törnå, Landskap
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
50 000-60 000 SEK
Beskrivning
OSCAR TÖRNÅ
1842-1894
Landskap från Grez-sur-Loing
Signerad och daterad Oscar Törnå Grez-sur-Loing Novembre 1876. Olja på duk, 49.5 x 36 cm.
Originalduk, originalspännram (text på spännram: "Tillhör Konsul C. F. Hellström" och "No 13")
Målad en plein air
PROVENIENS
Fil. Fr. Emil Hultmark (1872-1943), Stockholm
hans sterbhus
Generalkonsul C. F. Hellström, Minneapolis, USA (från 1943)
Privat samling
UTSTÄLLD
Emil Hultmarks samling, Konstakademien, Stockholm 1942, katalognr 180
Minnesutställning av Oscar Törnå, Norrköpings Museum, 15-31 jan. 1944, katalognr 22
Friluftsmåleriets genombrott i svensk konst 1860-1885, Liljevalchs konsthall, Stockholm 1944, katalognr 586
Opponenterna av 1885, Nationalmuseum, Stockholm, katalognr. 512
LITTERATUR
Viggo Loos: Friluftsmåleriets genombrott i svensk konst 1860-1885, 1945, sidan 336, under 168
Oscar Törnå tillbringade sommaren 1875 i Montigny-sur-Loing och Marlotte vid gränsen till Fontainbleauskogen. Törnå var den första svenska konstnären som besökte Grez-sur Loing, den legendariska konstnärskolonien, möjligtvis redan 1875, helt säkert under sommarhalvåret 1876. Det i Grez så vitt omtalade silvriga ljuset, vilket kom att prägla verk utförda av svenska landskapsmålare verksamma i Grez vid mitten av 1880-talet, framträder med all tydlighet i redan i den aktuella målningen. Viktor Loos, op. cit., skriver följande om målningen: "Höstlandskap från Grez´ är en liten okonstlad studie från omgivningarna. Landsvägen löper över gröna marker, omgiven av trädens svarta grenverk. På vägen ser man en ryttarinna i grått huckle, blå och röd dräkt, som en färgfläck i landskapet. Trädens lätta, graciösa silhuetter sammansmälta med den silvriga himlen."
Oscar Törnå var en av de få konstnärer Carl Fredrik Hill umgicks med under sin vistelse i Frankrike. År 1876, då den aktuella målningen tillkom, har betraktats som C. F. Hills stora år. Hills produktion från detta år karakteriseras av en växelverkan mellan ett mer traditionellt realistiskt landskapsmåleri och en helt egensinnig själslig betraktelse av naturen. Våren 1876 lämnade Hill och Törnå Paris för den franska landsbygden, Hill den 15 april, Törnå i maj. Hill återvände till Paris i slutet av oktober, Törnå i november. Under sommaren träffades de i Montigny sur Loing, julafton 1876 dinerade de tillsammans på en restaurang i Paris (A. Anderberg, Carl Hill. Hans liv och hans konst, 1951, ss. 161-2). Törnå tog starka intryck av samtidens franska konst, med dess ljusare och klarare färgton. En skrivelse till Konstakademien, författad i december 1876 efter sin återkomst till Paris, visar att han flitigt umgåtts med franska konstnärer under det gångna året (V. Loos, Friluftsmåleriets genombrott i svensk konst 1860-85, 1945, s. 164): "Jag har vistats i något öfver sex månader på studieresa uteslutande tillsammans med franska landskapsmålare, och hitkom sista dagarne i November. / Jag har emedlertid tagit fransmännen till förebild och sökt sett naturen så godt jag har kunnat, utan tanke på huru den eller den ha gjort eller gör. Ett är säkert, jag har lärt mig av fransmännen inse hvilket träget arbete det fodras för att komma någonstans./"
Till skillnad mot Törnå hade Hill under sina resor på den franska landsbygden ingen kontakt med franska konstnärer. Trots detta visar flera av Hills målningar tillkomna under denna tid, inflytande från fransk konst, sannolikt förmedlat via Törnås målningar. Den aktuella målningen torde utgöra det främsta kända exemplet på den växelverkan som under en period förkom mellan de bägge konstnärerna. Kontrasteringen av de höga sirliga träden mot himlen och den ljusa färgskalan visar stor likhet med Hills kända målning "Landskap från Champagne 1", den mest traditionella av de målningar Hill utförde 1876 (fig. 1).
Auktionsnummer:
2126
Datum:
2017-12-13