Elin Danielson-Gambogi, Motiv från Italien
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
300 000-400 000 SEK
Beskrivning
ELIN DANIELSON-GAMBOGI
Finland 1861-1919
Kanalen - Motiv från Italien
Signerad och daterad Elin Danielson-Gambogi 1898. Olja på duk, 43 x 64 cm.
Elin Danielson-Gambogi anses vara en av de mest begåvade representanterna i Finland för det franska friluftsmåleriet och naturalismen under 1880- och 90-talen. Hennes produktion omfattar framför allt landskap, stilleben och porträtt.
Elin Danielson skilde sig från de övriga kvinnliga konstnärerna i sin generation genom sitt okonventionella sätt att leva: en modern självständig kvinna som reste ensam och bodde även tidvis ensam i Paris. Hon föddes i Norrmark i Satakunda och tillbringade största delen av sin barndom i Ilmola i Österbotten. Fadern begick självmord till följd av ekonomiska problem och lämnade sin hustru ensam med två små döttrar. Med stöd från moderns släkt inledde hon redan vid 15 års ålder sina konststudier i Helsingfors, där hon antogs till Finska konstföreningens ritskola. Enligt hennes egen utsago var dock hennes viktigaste skola ändå Adolf von Beckers privatakademi, som hon gick i 1878-1880, von Becker omnämner henne som en av sina bästa elever.
Med hjälp av stipendier reste hon hösten 1883 till Paris och studerade vid Académie Colarossi, både för Raphael Collin och Gustave Courtois. Redan under vistelsen i Frankrike utvecklades Danielson till en utomordentlig tekniskt skicklig konstnär. Hennes måleri följde naturalismens ideal, med dess noggranna återgivning av ljus, färg och omgivande verklighet.
Efter återkomsten till Finland ingick hon i den så kallade Öningebykolonin på Åland som landskapsmålaren Victor Westerholm hade grundat med konstnärer från Finland och Sverige. Vistelserna där blev synnerligen avgörande för henne. Under de här åren utvecklade hon en egen stil: färgerna blev alltmer lysande, penselföringen lättare och säkrare.
Elin Danielson erhöll det Hovingska stipendiet 1896 och for för första gången till Italien. Det toskanska landskapet blev från och med det året hennes favoritmiljö. Under 1890-talets senare del målade hon även norditalienska kullar och vingårdar i stort format. Förändringen i sättet att måla påverkades också av den samtida italienska konsten, som Danielson blev bekant med i Florens, och då särskilt den grupp som benämndes Macchiaioli (=Fläckmålarna), till vilken hennes blivande make Raffaello Gambogi även hörde. Hon gifte sig med den 13 år yngre italienaren i februari 1898 och de slog sig ner i Torre del Lago, ett stycke norrut från Gambogis hemstad Livorno. År 1901 gjorde makarna en resa till Finland och ställde ut sina målningar i en gemensam avdelning på konstföreningens årsutställning.?
Danielson-Gambogi togs emot med stor entusiasm i de italienska konstkretsarna. Hennes arbeten ställdes ut i Florens och i Milano och på biennalen i Venedig. Hon fick staden Florens konstpris 1899 och kung Umberto I köpte hennes målning "Sommar". Hon belönades även med en bronsmedalj vid världsutställningen i Paris 1900 och i Finland fick hon andra pris i statens tävling i figurmåleri 1901.?
Efter Danielson-Gambogis död 1919 hamnade hennes konstnärskap i en törnrosasömn. Men intresset för hennes konst återuppväcktes på 1980-talet och 2007 arrangerade Didrichsen Konstmuseum i Helsingfors utställningen "Elin Danielson-Gambogi i italienskt ljus", där man visade hennes italienska motiv som aldrig tidigare setts utanför Italiens gränser.
Auktionsnummer:
68
Datum:
2018-06-05