Tillbaka till katalog

Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)

Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)
Roland Oudot, L´Espoir (Hoppet)

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

80 000-100 000 SEK

Beskrivning

ROLAND OUDOT
Frankrike 1897-1981
L´Espoir (Hoppet)
Signerad Roland Oudot, samt på baksidan signerad och betitlad Roland Oudot, L´Espoir. Olja på duk, 146 x 114 cm.

PROVENIENS
Privat samling, Paris
Privat samling, Helsingfors

LITTERATUR
Daniel Vouga: Roland Oudet, 1965, avbildad på omslaget i färg (detalj) samt sidan 27, avbildad på helsida i färg

UTSTÄLLD
The 1935 International Exhibition of Paintings, Carnegie Institute, Pittsburgh, 17 oktober-december 1935, katalognr 38
Roland Oudot. Retrospective, Musée des Beaux-Arts, Neuchâtel, 29 juni-8 september 1963, katalognr 28


Denna målning tillkommen före 1935 då den var inkluderad på den internationella konstutställningen i Pittsburgh, är ett av Oudets mest betydande verk och pryder omslaget till Daniel Vougas bok om konstnären från 1965 (fig. 1).

Roland Oudot studerade på Ecole des Arts Decoratifs I Paris och inledde sin karriär 1915 med att utföra scendekor och kostymer får Serge de Diaghilevs Ballet Russes tillsammans med Léon Bakst. 1919-20 designade han möbler för Louis Süe och Andre Mare. Oudet ingick i gruppen Peintres de la réalité poétiques tillsammans med Maurice Brianchon, Raymond Legueult, Christian Caillard, Roger Chapelin-Midy m. fl. vilkas debuterade på Salon d'Automne i Paris 1919, vilka vände sig mot politiskt innehåll i konsten. De flesta av Oudets målningar utförda under första hälften av 1920-talet köptes av den legendariske konsthandlaren Wilhelm van Uhde, Picassos upptäckare. Den överväldigande majoriteten av Oudets målningar tillkom mellan första och andra världskriget. Förutom måleri ägnade han sig åt att designa tapisserier och illustrera böcker. Han erhöll också många uppdrag för utsmyckning av offentliga lokaler. 1941 ingick han i en grupp franska konstnärer som på inbjudan av den tyske propagandaministern besökte Tyskland, bl. a. Kees van Dongen, Maurice de Vlaminck, André Derain, Othon Friesz och André Dunoyer de Segonsac, mot ett löfte om att franska konstnärer fängslade i Tyskland skulle blir frisläppta. Oudet skrev om besöket:
"On s'est laissé entraîner parce qu'il nous avaient promis que nous ne verrions pas de personnalités politiques, que l'on ne verrait que des artistes, et qu'ils renverraient les artistes prisonniers. Oui, on n'aurait pas dû, parce qu'il y avait des gens qui souffraient, seulement il faut dire que c'était en 1941, nous ignorions complètement l'existence des camps."

Den kände franske konstkritikern René Huyghe (1906-1997) har gjort följande sammanfattning av Oudets konstnärsskap:
"Ceux qui ne veulent pas renoncer à plaire, ce don méprisé par le XXe siècle, par le sujet et les apparences, comme jadis, mais aussi par la libération des couleurs, ce don du présent."

Auktionsnummer:

92

Datum:

2018-06-05