Gustave Albert, Klippig kust med segelbåt
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
18 000-20 000 SEK
Beskrivning
GUSTAVE ALBERT
1866-1905
Klippig kust med segelbåt
Signerad och daterad AA 86. Olja på duk, 35 x 23.5 cm.
UTSTÄLLD
Gustaf Albert Andersson 1866-1905. Minnesutställning. Eskilstuna Konstmuseum, 15 december 1955-15 januari 1956. katalognr 19
LITTERATUR
G. M. Silfverstolpe: Albert - En landskapsmålares odyssé, 2000, avbildad sidan 23
Jmf. Litteratur:
G. M. Silfverstolpe, Albert och Ile-de France, i Eskilstuna Museers årsbok 1968, 1969
C. Ralsten-Åsén, Gustave Albert, akademisk uppsats 1973
G. M. Silfverstolpe, Gustaf Albert Andersson - Monsieur Albert, i Eskilstuna Museers årsbok 1987/88, 1989, ss. 23-30
I mitten av 1880-talet kom Gustaf Albert, bördig från Eskilstuna, att i Stockholm lära känna Herman Norrman (1864-1906), bördig från Tranås, då denne var elev vid Konstakademien. Under många år skulle de två unga konstnärerna bli närmast oskiljaktiga. Sommaren 1886 vistades de i Tranås hos Norrmans mor, där de sida vid sida målade samma motiv, bland annat var sin målning föreställande Gamla väveribolaget i Tranås (Silfverstolpe, op. cit., 2000, s. 20, avbildad på helsida i färg s. 21). Samma sommar besökte de västkusten. I Bohuslän var det gott om konstnärer, av vilka flera var utlandssvenskar. Här vistades bl. a. Alfred Wahlberg, A. T. Gellerstedt, Olof Hermelin, Reinhold Norstedt, Axel Lindman, Wilhelm von Gegerfeldt och Berndt Lindholm. Inte minst populärt var Lysekil, där mycket folk samlades kring professor K. P. Curman, rikets främste balneolog, som styrde sitt badimperium från sin villa i nordisk fantasistil. Även den sjuklige Hugo Birger hade denna sommar kommit från Paris för att kurera sig. Ute på Stora Kornö målade Albert och Norrman fiskeläget. Albert utförde där en rad mindre målningar med slipade klippor, hav och båtar vilka alla karaktäriseras av en anmärkningsvärd friskhet, av vilka auktionens målning är ett utmärkt exempel. Berndt Lindholm skrev (op. cit., s. 23):
"Alla började så småningom att skaka av sig den akademiska tvångströjan. Man hade lärt af mästarna, att naturens skönheter skola studeras i skötet av densamma. Att gripa henne i hennes ofta ögonblickliga effect, däri funna nu dessa sin uppgift."
På hösten 1886 höll Opponenterna en stor utställning på det nyöppnade Valand där Carl Larsson samma höst blivit föreståndare för Valands konstskola. När Norrman samma höst gjorde uppror mot akademien följde Albert med honom till Göteborg där de sökte upp Carl Larsson. I sin bok "Jag" berättar Carl Larsson:
"En gång kom två unga karlar med stora portföljer under armen. De drog fram teckningar och studier och befanns vara genier. De hade börjat som yrkesmän, Norrman som hantverkare och Albert (före detta Andersson) såsom barberare. Nu komma de direkt från akademien, som de rakt icke voro nöjda med, och ville försöka hos mig."
Som frielever hade de bägge konstnärerna det ekonomiskt svårt. En studiekamrat, Ida Törnström, berättar att "De bodde tillsammans och - svulto tillsammans." (op. cit., s. 24). Törnström har redogjort för deras studier hos Carl Larsson (op. cit.):
"Carl Larsson var rätte mannen att handleda dessa tvenne fålar, som inte tyckte om för hårdt betsel. Han lär var och en gå sin egen väg, påvisade felen, men aktade sig noga för att lägga sordin på djärfheten, den gudomliga värmen."
Carl Larsson hjälpte de bägge konstnärerna genom att skaffa dem uppdraget att måla dörrspeglar med marinmotiv i Pontus Fürstenbergs privatpalats. Carl Larsson köpte också en målning av Albert "Västkustlandskap", från 1887 som fortfarande finns kvar i familjen (op. cit., s. 25 avbildad på helsida i färg).
Carl Larsson framhöll vid flera tillfällen at Albert och Norrman var hans bästa elever. 1887 ordnade han så att de fick delta i Konstnärsförbundets utställning i Göteborg. Till förbundets sekreterare skev Carl Larsson (op. cit., s. 28):
"Två urstyva talanger, som gärna vill exponera i höst."
Albert och Norrman deltog med vardera tre målningar samt illustrationer i katalogen. Carl Larsson skrev till Georg Pauli (op. cit.):
"Hvad Albert och Norrman beträffar är de två af mina elever som sannerligen ej skämma vår utställning. De af medlemmarna som varit här, Zprn och Bob (Robert Thegerström), äro rätt intresserade af deras arbeten. / Deras teckningar är bland de bästa i katalogen."
Genom sitt deltagande i utställningen blev Albert och Norrman utan ytterligare procedur medlemmar av Konstnärsförbundet.
Efter drygt två terminer förklarade Carl Larsson för sina båda favoriserade elever, att han inte ansåg sig ha något mer att lära dem. Han rekommenderade fortsatta studier i Paris. Istället för Paris valde de USA. 1887 följdes de båda åt till New York där de stannade i tre år. Först 1890 reste de till Paris. Skälet till varför de valde USA är inte känt, men man bör ha i åtanke att 1887 utvandrade 50000 svenskar till USA, mest under hela emigrationstiden.
Herman Norrman återvände till sin småländska hembygd efter ett år i Paris, medan Gustaf Albert bestämde sig för att stanna i Frankrike. Han gifte sig med en fransyska och blev ledamot av den franska konstakademien. Albert kom med åren att uppnå stora framgångar i Frankrike.
Auktionsnummer:
1291
Datum:
2019-06-12