Karl Fredrik Kiörboe, Hjortjakt
Klubbat för:
20000 SEK
Utropspris
30 000-40 000 SEK
Beskrivning
KARL FREDRIK KIÖRBOE
1799-1876
Hjortjakt
Signerad Kiörboe. Olja på duk, 74 x 101 cm.
Högklassig förgylld och ornamenterad fransk originalram.
På baksidan danskt sigill med kung Christian VIII:s monogram, kung av Danmark 1839-1848
UTSTÄLLD
Paris, Salongen 1844
LITTERATUR
B. Tidblad, Karl Fredrik Kiørboe (1799-1876). Veterinär - Militär - Konstnär, i Veterinärhistoriska Museet i Skara, Meddelande nr. 41, 1999, s. 7, 12
I raden av svenska målare med motiv ur djurriket, från David Klöcker von Ehrenstrahl över Bruno Liljefors till vår tids djurmålare, står Karl Fredrik Kiørboe (1799-1876) som den för sin tid främste på detta område.
Kiörboe föddes i gränstrakterna mellan Danmark och Tyskland 1876. Hans far var norrman och hans mor svenska. Först som yngling kom han till Sverige, där han blev omhändertagen av sin morbror, överdirektören för Veterinärinrättningen i Stockholm Sven Adolf Norling. Med sitt utpräglade djurintresse utbildade han sig 1823-28 vid morbroderns institution till regementshästläkare. Motivet för hans studier vid veterinärinrättningen var emellertid ytterst hans stora konstintresse. Redan efter ett år lämnade han veterinäryrket och slog in på officersbanan. 1828 tjänstgör han som stallmästare vid Jämtlands hästjägareskvadron, påföljande år anställdes han som kornett. 1830 avlade han officersexamen vid Kronprinsens Husarregemente. Han avancerade till löjtnant och fick från 1837 ryttmästares titel. Hur han skaffat sig den tekniska utbildningen för att teckna och måla är okänt. Redan en svit hästporträtt på Skokloster, varav ett daterat 1824, visar en viss skolning. Vissa uppgifter tyder på att han vistats i Lund, vilket styrks av att han lämnat bidrag till den där utkommande publikationen "Qvartalsskrift för lantbruk och husdjurs-skötsel". I Lund fanns vid denna tid en av landets förnämsta litografer, Magnus Körner, ritmästare vid Lunds universitet, vilken kan ha varit Kiørboes läromästare. I sitt konstnärskap ägnade sig Kiørboe i början nästan uteslutande åt hästbilder. 1829-31 utkom i Hamburg och Stockholm en svit litografiska bilder, föreställande betydelsefulla hingstar från Strömsholms stuteri. Kiörboe medverkade också som illustratör i Tidskrift för hästvänner och landtmän, vilken utgavs av hans morbror. Han var också behjälplig vid illustrationerna till Sven Nilssons verk om Skandinaviens fauna, som påbörjades 1820.
På konstakademins utställningar uppträdde Kiørboe första gången 1831 med en hästbild, "Ett sto med fölunge". Han kom under hela sin livstid att regelbundet ställa ut målningar på akademien. 1838 övergav han sin militära läkarkarriär och lämnade Sverige för en studieresa till Berlin för att sedan efter ett kortare uppehåll i Sverige 1840 resa till Paris för fortsatta studier. Han kom att stanna i Frankrike för resten av sitt liv. Kiørboe uppnådde snart framgång med sin konst och han blev en flitig utställare på Salongen. Redan 1841 deltog han där för första gången och 1844 fick han medalj för målningen "Hjortjakt" (den aktuella målningen) och 1846 för "Räv fången i snaran". Djurmåleriet förblev hans specialitet. 1850 inköpte franska staten hans "Översvämning", den hjärtknipande skildringen av en hynda med sina valpar, som klamrar sig fast vid sin kringflytande hundkoja.
Han gifte sig 1846 med en välbärgad fransk änka, Hortence, och flyttade till hennes villa i Parc de Montretout i S:t Cloud, där han senare lät uppföra en fristående ateljé. Samma år tog han definitivt avsked från sin militära tjänst. Samtidigt antog han det franskklingande efternamnet "Corbeau" (Korp) men kallade sig alltid "peintre suédois". Svenskar som kom till Paris, konstnärer och andra, blev väl omhändertagna av Kiørboe. Fritz von Dardel och folklivsforskaren Nils Månsson Mandelgren har bland andra vittnat om hans liv i Paris.
Kiørboe var vid sidan av sitt djurmåleri också en framstående porträttmålare. 1844 fick han äran att avporträttera Karl XIV Johan till häst (Drottningholms Slott) och 1860 och 1861, Karl XV till häst (Gripsholm och Rosendal). 1854 målade han ryttarporträtt av Napoleon III och kejsarinnan Eugenie. I ryttarporträtten och övriga större kompositioner kan man tala om en heroiserad realism, inte helt olik den kända franske batalj- och hästmålaren Horace Vernet (1798-1863), vilken Kiørboe beundrade.
Han invaldes 1858 som medlen i svenska konstakademien. Några år därefter tilldelas han franska hederslegionen, norska S:t Olavsorden samt Wasaorden. Han tilldelades även den kungliga belöningsmedaljen Litteris et Artibus och utnämndes till Kunglig Hovmålare.
Hans hustru Hortence avled 1863. Under Paris belägring under tysk-franska kriget 1870-71 och kommunardupproret, som ledde till bildandet av den franska tredje republiken, skadades Kiörboes bostad och ateljé i S:t Cloud och hans samling uppstoppade djur, vilka han använde som modeller, blev förstörda. Han lämnade Paris 1873 och flyttade till sin styvdotter och måg i Dijon, där han levde sina sista år.
Kiørboe betecknas allmänt som sin tids främste svenske djurmålare, som på ett expressivt sätt i sin bildkonst givit uttryck för djurens själsliv. Hans motivval och hans sätt att framföra dessa bärs upp av en stor verklighetstrohet men också dramatik. Även i hans monumentalmålningar, framförallt i ryttarporträtten, framträder realismen, om dock med en viss heroisering i tidens anda.
Den store franske konstnären Gustave Courbet har utfört flera målningar med liknande motiv som den aktuella målningen (fig. 1). Det är inte otänkbart att Courbet inspirerats av Kiørboes målning, då samtliga av Courbets målningar med liknande motiv tillkommit vid ett senare skede.
Auktionsnummer:
1351
Datum:
2019-06-12