Tillbaka till katalog

Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön

Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön
Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön
Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön
Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön
Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön
Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön
Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön
Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön
Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön
Erik Tryggelin, Stockholm vid Ulvsundasjön

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

20 000-25 000 SEK

Beskrivning

ERIK TRYGGELIN
1878-1962
Stockholm vid Ulfsundasjön - Vy mot Hufvudsta gård, Solna
Signerad och daterad Erik Tryggelin 19/4 1926. Olja på duk, 33 49 cm.

Det är en tidig vårdag i början av april 1926 vid Ulvsundasjön i Stockholm som här avbildats av Erik Tryggelin. Isen ligger fortfarande kvar på vattnet, solen dröjer sig kvar vid horisonten där den karaktäristiska silhuetten av Hufvudsta gård framträder. En eka ligger förtöjd i vattnet och en liten bogserbåt tuffar makligt fram genom isen. Tryggelin har förmodligen stått någonstans vid Johannelundsbadet när han avbildat motivet. Eftersom målningen är dubbeldaterad har han förmodligen också först betraktat den som klar men sedan ändrat sig några dagar senare och bättrat på något. Anslaget är som så ofta i hans måleri lätt postimpressionistiskt.

Erik Tryggelin måste nog räknas som en av våra allra främsta stockholmsskildrare. Medan intresset för många av hans generationskamrater avtagit under senare år har det varit precis tvärtom för Tryggelin. Hans Stockholmsbilder har under det senaste decenniet vunnit en allt större publik. Tryggelin hörde till den generation målare i Sverige som utbildade sig och verkade under den brytningstid när konsten bytte kostym, alltså perioden mellan Konstnärsförbundet och modernismens genombrott med 1909 års män. Efter sin utbildning på Konstakademien i Stockholm reste Tryggelin 1911 ner till Paris och studerade vid Académie Colarossi. Men trots bekantskapen med de nya strömningarna i Paris ställde han sig avvisande till det nya måleriet och fortsatte hela sitt liv att måla i en mer realistisk tradition. Han håller sig också gärna till det lilla formatet och vi kan kalla honom för intimist. Framför allt kom han att koncentrera sitt skapande till motiv från Stockholm och Vadstena, platser som han med stor kärlek skildrade under olika årstider.

I Stockholmsbilderna möter vi ofta en stad från förr, med restaurangliv, hästdroskor, spårvagnar, folkvimmel. Vi förflyttas tillbaka till tidens charmanta miljöer, där målningarna blir till ett slags dokumenterande reportagekonst som bjuder oss en spännande inblick i en svunnen tid.

Auktionsnummer:

2381

Datum:

2019-12-10