Julia Beck, Vierge et l´enfant
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
15 000-20 000 SEK
Beskrivning
JULIA BECK
1853-1935
Vierge et l'enfant
Signerad och daterad Julia Beck Mai 1915. Akvarell på papper, rundad överdel, svarta ramlinjer, 52 x 23,5 cm.
Med dedikation: Souvenir de l'artiste Mois de Marie 1915 (maj månad är jungfru Marias månad)
PROVENIENS
Fransk privatsamling fram till 2019
Genom sin far, Frantz Beck, bördig från Tyskland, uppfostrades Julia Beck som katolik. Hon växte upp på Norra Smedjegatan 36 i Stockholm. På samma gata nr. 24 låg katolska kyrka, S:ta Eugenia kyrkan. Under sina besök i Stockholm i samband med utställningar av hennes verk, hade hon alltid sitt boende i familjehuset. Då hade hon också nära till S:ta Eugenia kyrka.
August Strindberg hade en mångbottnad relation till religionen vilket inte minst dramerna "Påsk och Till Damaskus" vittnar om. Strindberg gick från ren ateism till ett sökande. För Strindberg handlade religion om privatreligion, medan han var oerhört kritisk till kyrkan som han såg som en ren maktinstitution. I "Dikter på vers och prosa" från 1883 har han i en kort strof beskrivit katolska kyrkan i Stockholm, vilken belyser hans förhållningssätt till kyrkan:
"Vid norra Smedjegatan
Emellan dunkla hotell,
Däri ligger så märkt och ensamt
Katolikerns kapell."
Julia Beck inledde i Paris en livslång vänskap med Nathan och Anna Söderblom (1866-1931), när denne åren 1894-1901 var pastor i svenska församlingen i Paris. År 1889 hade Julia Beck bosatt sig i Vaucresson, Seine-et-Oise, en liten stad belägen mellan Versailles och Paris omgiven av skogs- och parkområden, där hon kom att bo fram till sin död 1935. Första tisdagen i varje månad tog hon 7-tåget från Vaucresson in till Paris för att bevista högmässan i l´Eglise Sainte-Philippe-de-Roule på Rue Fabourg Saint-Honoré. Bland svenska konstnärer och författare verksamma i Paris, var Julia Beck tämligen ensam om att besöka katolska gudstjänster. I sin bok "Bland franska bönder", författad under hans vistelse i Grez, skriver Strindberg:
"När prästen vandrade gatan framåt i sina svarta kjolar, lyftes ingen hatt eller mössa och man skrattade på hans rygg. Mässan besöktes endast av unga flickor - för att de skola få visa sina fina klänningar - sade mig häromdagen en aktningsvärd bondkvinna, som själv var mor och ej gick i mässan. Jag ville besöka honom, men han tog ej emot, emedan han hade fruntimmersfrämmande från Paris."
Julia Beck har avbildat ett flertal franska katedraler och kyrkor, exteriört såväl som interiört, flera på beställning (se Kåa Wennberg, Den troende Julia Beck, 2017). Det stora flertalet av dessa tillkom i samband med 1:a Världskriget. Med åldern kom religionen att ta allt större plats i Julia Becks liv, vilket inte minst hennes brevväxling vittnar om (Kåa Wennberg, "Brev från Julia Beck", 2014).
Auktionsnummer:
2401
Datum:
2019-12-10