Skulptur, omkring 1600
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
20 000-25 000 SEK
Beskrivning
SKULPTUR, omkring 1600/1600-talets början, sannolikt England, skulpterad alabaster, knäböjande kvinna på kudde med händerna sammanförda i bön, iförd en veckad dräkt med pipkrage, s.k. kvarnhjulskrage, uppsatt hår, höjd 50 cm, skador, lagningar, retuscher, mindre dekordelar saknas
Den kristallinska korniga alabastern liknar marmor men är mycket lättare att bearbeta. Under antiken användes alabaster i både Egypten och Grekland till bland annat krus och kärl för salvor, smink, oljor och parfymer. Även långt senare var det ett omtyckt material i Italien och Spanien. I södra Nederländerna, Mechelen och Antwerpen, förekom en stor produktion av alabasterarbeten under 1500- och 1600-talen, bland annat för utsmyckning av kyrkoinventarier.
Redan under senare delen av medeltiden var England ett viktigt centrum för denna industri, och den marmorliknande bergarten bröts framförallt i Tutbury och Chellaston nära Nottingham. Reliefer i alabaster tillverkades främst för altaruppsatser, även för export. Motiven var hämtade från bibeln, inte sällan passionshistorien, och helgonlegender. Även gravskulpturer tillverkades i alabaster och framställde då den döde/de döda i helfigur (effigies). De låg värdigt ner, en hustru bredvid sin make. Under renässansen tillverkades även mer utsirade gravvårdar till överklassen. Ofta framställdes de avlidna knäböjande på en liten kudde, eller som tidigare liggande. Händerna är fromt sammanförda till bön. Döda makar, han i rustning, hon i tidsmodern dräkt, kan vara vända mot varandra. Ibland placerades de vid en dubbelpulpet. Personen/personerna är ofta infogade i motiv från klassisk arkitektur - kolonner, bågar och entablement. Sådana gravvårdar finns fortfarande i vissa engelska kyrkor.
Okänt från vilken kyrka den aktuella skulpturen kommer eller vem den föreställer. Hon är en tillsynes ung, förnäm kvinna, antagligen av adlig börd. Det mest påfallande draget i dräkten är den stora pipkragen, även kallad kvarnhjulskrage. Kjolen är strikt veckad, närmast plisserad, i parallella veck. Håret är uppsatt bak i nacken med en fläta, och på bröstet vilar en halsklenod. Hon är i friskulptur och bör därmed ha varit placerad för att ses från mer än ett håll. Om hon inte är den döda själv är hon kanske en dotter. Även avlidnas barn kunde framställas i bön bredvid föräldrarnas grav.
Auktionsnummer:
125
Datum:
2020-06-10