Tillbaka till katalog

Alf Wallander, Myllrande folkliv

Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv
Alf Wallander, Myllrande folkliv

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

10 000-12 000 SEK

Beskrivning

ALF WALLANDER
1862-1914
Myllrande folkliv på en soldränkt piazza, Venedig
Signerad Alf Wallander Venezia. Pastell på papper fäst på duk, 50 x 63,5 cm.

Alf Wallander visade tidigt stora konstnärliga talanger. Som femtonåring blev han 1877 antagen vid Slöjdskolan i Stockholm och efter endast ett års studier vann han inträde vid Konstakademien, där han studerade i sex år. Efter avslutade studier på Konstakademien studerade Alf Wallander under åren 1885-89 i Paris. Han spenderade även en tid i den svenska konstnärskolonien i Grez 1886. Sommaren detta år tillbringade han dock, liksom flertalet av parisersvenskarna, i Sverige. Tillsammans med Anders Zorn, Eva Bonnier, August Hagborg och Robert Thegerström ingick han i Dalarökolonien under juli och augusti 1886. Ute i den pittoreska lilla badorten vid sundet intill Jungfrufjärden studerade konstnärerna med stor iver de intagande miljöerna och resultaten lät inte vänta på sig. Exempelvis var det vid detta tillfälle som Anders Zorn målade sin så berömda "Kapprodd". Följande sommar var Dalarökolonien likaså aktiv, med Wallander, Zorn och de övriga. Väl tillbaka i konstens huvudstad Paris rönte Alf Wallanders talang uppmärksamhet. Hans oljemålning "En rolig visa" fick hedersomnämnande på Parissalongen 1889 och samma år erhöll han första klassens medalj på Världsutställningen i Paris för sin pastell "Tiggargubbe" (Göteborgs konstmuseum). En utmärkelse som förutom Wallander även tilldelades Anders Zorn, Carl Larsson och Christian Eriksson medan andra framstående svenska konstnärer som Bruno Liljefors, Ernst Josephson och Karl Nordström fick nöja sig med medaljer av andra klass. Den stora succén på Världsutställningen noterades med jubel i den svenska pressen. Även sommaren 1889 var Dalarökolonien livaktig, nu utökad med Richard Bergh och Ernst Josephson. Robert Thegerström ger i ett brev till Georg Pauli en inblick i tillvaron på Dalarö:

"Zorn seglar ut två gånger om dagen med sin nakna värdshusfröken. Wallander beställer ut ett par gånger i veckan dukar fr. Becker, så stora, att det finns plats för oss alla i lä för dem. Jag glömmer berätta, att Joseph förefaller fullkomligt normal till och med mindre oroande än förr i världen, då han ju alltid var så överspänd, att man kunde vänta sig en explosion. Stackars Joseph, han ser så snäll ut och tycks sätta stort värde på vänlighet från bekanta."

De omstridda opponenterna hade en sympatisör i Alf Wallander och när han efter de framgångsrika parisåren återvände till Sverige deltog han i deras utställningar. På utställningen i Stockholm 1890 väckte Wallander stor uppmärksamhet med sina pasteller. Det var friska verklighetsskildringar, som - liksom hos opponenterna i övrigt - anknöt mer till de franska realistiska friluftsmålarna än till de radikala impressionisterna. Framför allt var det just pastellen som blev Alf Wallanders medium inom bildkonsten och han var sin tids främste pastellmålare.

Liksom vännen Zorn, begav sig Alf Wallander till Venedig, en plats som lockade fram det bästa hos båda konstnärerna. I den nu aktuella målningen "Grönsaksmarknad i Venedig" ser vi prov på Wallanders utsökta pastellteknik. Här slås man även av den ovanligt atmosfärrika ljusbehandlingen och den snapshotliknande kompositionen, som ger ett för tiden mycket modernt intryck och skapar en illusorisk känsla av närvaro och puls.

Förutom att vara Sveriges främste pastellmålare kom Alf Wallander att gå till historien som den store förnyaren av den svenska keramiken och introduktören av Art Nouveau i Sverige. Alf Wallander är bland annat representerad på Nationalmuseum, Göteborgs konstmuseum,
Norrköpings konstmuseum, Prins Eugens Waldemarsudde och Thielska galleriet.

Auktionsnummer:

1466

Datum:

2020-12-09