August Jernberg, Flicka som skrifver
Klubbat för:
48000 SEK
Utropspris
50 000-60 000 SEK
Beskrivning
AUGUST JERNBERG
1826-1896
Flicka som skrifver
Signerad A. Jernberg. Olja på duk (originalduk), originalspännram, 55 x 46.2 cm.
Förgylld och ornamenterad originalram
PROVENIENS
Såld av konstnären till Konstföreningen i Stockholm 1864 för 300 Rdr,
utlottad den 22 december 1864 till Riddaren Gustaf Schöne (1774-1847), hovrättsråd vid Svea hovrätt, gift med Carolina Elisabeth Backman (1773-1840)
Professor Erik Staaf (1867-1936), Uppsala,
därefter i arv till 2019
UTSTÄLLD
Stockholm, Arvsfurstens palats, Stockholms Konstförening, 1864, nr. 46 som "Flicka som skrifver"
Uppsala, "Bröd och glöd. Utställning af i privat ägo befintliga konstverk", november 1916, nr. 54 som "Brefskrifverska" (utlånad av Professor Erik Staaf, Uppsala)
LITTERATUR
Förteckning över de Konstarbeten som bortlottades i Konstföreningen den 22 December 1864, 1864, nr. 46 "Flicka som skrifver. Inköpspris 300 R:dr R:mt. / Tafla i olja af Herr Jernberg. Tillhör Herr Hofrätts-Rådet m. m. G. Schöne"
Litografiskt Allehanda. Album för svensk konst. Femte årgången, Sigfrid Flodins förlag, 1865, avbildande litografi efter målningen
G. Nordensvan, Sveriges Allmänna Konstförening 1832-1932, 1932, s. 93
Svenska Konstnärslexikon, Vol. III, 1957, s. 274
Reproducerad som litografi av Abraham Lundqvist & Co, Stockholm
August Jernbergs (Gävle 1826-1896 Düsseldorf) "Flicka som skrifver" blev tidigt vida känd genom att den redan 1865 kom att avbildas som litografi i Litografiskt Allehanda (fig. 1).
Motivet, en flicka som skriver till sin käresta - i detta fall en officer vars fotografi hon iakttar under ett uttryck av saknad - kom tidigt att sätta avtryck i svensk 1800-tals konst. Samma år som målningen ställdes ut på Konstföreningen i Stockholm, utförde Joseph Wilhelm Wallander en målning med ett snarlikt motiv, "Flicka läser ett kärleksbrev på klädloftet", vilken sannolikt inspirerats av Jernbergs målning (A.-S. Bergman-Hals, "Joseph Wilhelm Wallander", 1947, s. 41, illustrerad). Wallander återkom till motivet 1881 i "Ett Kärleksbrev" (op. cit., s. 42, illustrerad). Under 1880-talet kom motivet att bli förhållandevis vanligt bland skandinaviska konstnärer.
Flickans saknad efter sin käresta har accentuerats genom att Jernberg i bilden införlivat föremål som minner om hans närvaro, på bordet framför flickan ett piphuvud utan skaft och på väggen till höger en mans rock och hatt. Hatten och rocken har kompositionsmässigt likhet med mannen bärande en hatt i Jernbergs kända målning "Den sönderslagna pipan", från 1866 i Nationalmuseum (fig. 1).
Litografiskt Allehanda var det första litografiska verk som nådde stor spridning i Sverige genom att läsare kunde prenumerera på tidningen. Tidningen utkom mellan 1859-1865. Tanken med tidningen var att läsare i hela landet skulle få möjlighet att ta till sig samtidskonsten, vilket tidigare i hög grad varit förunnat de övre klasserna och stadsinvånare. Varje volym innehöll 48 reproducerade konstverk. Motivvalen kom genom åren att bli alltmer svenska. Varje bild ackompanjerades av en lång text, vilken inte nödvändigtvis hade något direkt med bilden att göra. Ibland skrevs texterna av konstnärerna själva, ibland av författare. För en utförlig diskussion om tidskriften, se C. Lidman, Litografiskt Allehanda 1859-1865. Konsten att skapa ett album för svensk konst, 2015.
Auktionsnummer:
1471
Datum:
2020-12-09