Carl Johan Fahlcrantz, Skymningslandskap
Klubbat för:
9500 SEK
Utropspris
15 000-20 000 SEK
Beskrivning
CARL JOHAN FAHLCRANTZ
1774-1861
Skymningsslandskap med boskap vid ett hus
Signerad och daterad C J Fahlcrantz / 1806 samt betecknad Fahlcrantz i svart färg på dukens baksida. Olja på duk (originalduk) inskriberad P. Moreno, i blyerts på ramens baksida.
Förgylld originalram
PROVENIENS
Den spanske diplomaten i Sverige P. Moreno y Davis (┼1824) (se nedan), sannolikt genom köp ifrån konstnären eller gåva av denne
Doktor Sune L. Almquist,
dennes auktion, Stockholm, Bukowski Auktioner AB, auktion 305, "Vårauktionen", 22-24 (= 1sta dagen) april 1936, kat. nr. 14 (som "Skogslandskap med en stuga och betande boskap", Duk 28,5 x 37.5 cm., signerad och daterad 1800") köpt av M. Mårtensson
UTSTÄLLD
(Troligtvis) Stockholm, Konstakademien, 1806, en av nr. 49-52 "Fyra landskap / Original-Compositioner, målade i Olja" eller 1807 ", en av nr. 77 A. B. "Twänne mindre Landskap , målade efter Naturen / Original-Compositioner, målade i Olja"
LITTERATUR
(Troligtvis) E. Hultmark, Kungl. Akademien för de fria konsterna utställningar 1794-1887, 1935, s. 85, under 1806, en av nr. 49-52, eller under 1807, en av nr. 77 A. B.
Med understöd av bland andra Johan Tobias Sergel invaldes Carl Johan Fahlcrantz (Stora Tuna, Dalarna 1774-1861 Stockholm) i akademien 1803 där han snabbt kom att göra stora framsteg. Efter utställningen på akademien 1804, där han deltog med tre landskapsmålningar, skrev den unge arkitekten C. F. Sundvall till A. U. Wertmüller i Frankrike (E. Arean, Gustavianska konstnärsbrev, C. F. Sundvall till A. U. Wertmüller, 1916):
"Vår utställning, eller om jag så får säga, salong har ägt rum detta år som vanligt, och var tämligen passabel. En ny målare af verklig förtjänst har uppträdt på scenen, hans namn är Fahlcrantz, och han är landskapsmålare. Hans taflor äro enligt min mening öfverlägsna Bellangers [Louis Belanger (1756-1816)]"
För de flesta konstnärer som studerade på akademien, var en studieresa utomlands, till Paris eller Rom, obligatorisk eftersom Sverige var kulturellt isolerat. 1801 reste exempelvis Per Nordqvist (1772-1805) till Rom från Paris där han avled i Neapel. 1805 ansökte Fahlcrantz tillsammans med sin studiekamrat Gustav Hassselgren (1771-1827) om resestipendium vilket beviljades med 200 Rdlr per år. Hasselgren reste redan samma år med ett uppehåll i Dresden och Wien på närmare ett år. Av oklara skäl valde Fahlcrantz att inte genomföra någon utlandsresa samma år. De politiska effekterna av Napoleonkrigen medförde att det därefter för en tid blev omöjligt att resa till Italien. Istället ansökte han om ansökan om resestipendium inom Sverige, vilket han erhöll i februari 1807. Hans första resa gick samma år till Dalarna. Baserat på skisser därifrån utförde han målningen "Vid Rusga°rden i Dalarna ", vilken allmänt anses utgöra den första nationalromantiska landskapsmålningen utförd i Sverige. G. Berefelt, Svensk landskapskonst. Från renässans till romantik, 1965, s. 218 anser tiden omkring 1807 vara Fahlcrantz definitiva genombrottsår. Carl Jonas Linnerhielm (1759-1829) omnämner då Fahlcrantz som Sveriges främsta landskapsmålare.
Fahlcrantz målningar bygger på noggranna verklighetsstudier. Även om han i allmänhet grundar sina målningar på egna iakttagelser i naturen, anpassar han alltid i sista hand verkligheten till romantikens bildspråk. Syftet är alltid att låta landskapet förmedla en stämning. För att förstärka intrycket av stillhet och meditativ ro, försänker han vanligen sina målningar i en förtonande skymningsdager. Aftonen var romantikens favoritstund, en tidpunkt för besinning och självrannsakan, och dess stämningsuttryck svarade mot epokens världströtthet, mot dess pessimism och tungsinta begrundan. Skymningstimmen markerade bildligt övergången från dagens (livets) verksamma bestyr till nattens (dödens) vila. Fahlcrantz stannade vid sådana stämningar , men avhöll sig från att närmare fixera något mer litterärt eller filosofiskt innehåll. Det är betecknande att en av den tyska romantikens centralgestalter, landskapsmålaren Caspar David Friedrich, enligt vad P. A. Atterbom berättat i sina Minnen, fann för litet "symbolisk betydelse" i Fahlcrantz landskap.
Fyra landskapsmålningar av Fahlcrantz daterade 1806 är tidigare kända samtliga utförda i små format, två på Rosersberg slott (33 x 29 cm., respektive 38 x 28.5 cm.) och två i Nationalmuseum ("Landskap med ruin och bro", NMRbg 31 och "Borgruin i månsken", 28 x 28,5 cm, NMRbg 32, bägge tidigare i Carl XV:s samling). Motiven på dessa är hämtade ifrån Stockholm, sannolikt ifrån Djurgården. Den aktuella, tidigare okända målningen, hör stilistiskt såväl som storleksmässigt till samma grupp.
P. Moreno y Davis, den första ägaren av den aktuella målningen, var spansk Envoyée i Sverige. Han dog ogift i Stockholm 1824. Hans brorson, Joseph Moreno y Landaburu, blev 19 år gammal anställd som attaché vid spanska beskickningen i Stockholm. Han blev sedermera Chargé d´affaires och slutligen minister-resident. Han gifte sig med Amalia Palin, dotter till ministern och egyptologen Nils Gustaf Palin, med vilken han fick sonen Thomas y Palin, även han verksam på spanska beskickningen i Stockholm (Svea folkkalender, 1863, ss. 170-72). P. Moreno y Davis´ namnteckning återfinns även på titelsidan på ett exemplar av Carl August Ehrensvärds Resa til Italien 1780, 1781, 1782, i en upplaga utgiven i Stockholm 1819 av Carl Deleen, vilken senare kom att ingå i Carl Jedvard Bondes (1813-1895) bibliotek på Ericsberg (auktion, Stockholms Auktionsverk, Bokkvalitén, 20 december 2016, nr. 6154).
Auktionsnummer:
1484
Datum:
2020-12-09