Tillbaka till katalog

Edvard Bergh, Fors, Norge

Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge
Edvard Bergh, Fors, Norge

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

25 000-30 000 SEK

Beskrivning

EDVARD BERGH
1828-1880
Fors, Norge
Olja på duk (originalduk), inskriberad "Berg - -" , på spännramen, 46 x 62 cm.
Utförd plein air under konstnärens vistelse i Norge sommaren 1869.

På Karl XV:s uppmuntran och med dennes finansiella stöd, besökte Edvard Bergh tillsammans med Gustaf Rydberg (1835-1933) Norge sommaren 1869. Genom bevarade skissböcker kan man följa deras färd. De besökte Tyrifjord, Höönefos , Hitterdal, Strandfjorden i Valdes, Näs och Näsälven, Hallingdalen, Losforsen, Sognm Hardangerfjord, Gudevagnen, Molde, Överaas och Romsdalen (H. Kjellin, Beskrivande katalog över Gustaf Rydbergs oljemålningar, handteckningar och etsningar, 1925, s. 49 under Studier i Norge).

Till skillnad mot Marcus Larson, vars vildmarksmotiv med forsar präglas av romantiken, har Bergh i den aktuella målningen avbildat forsen strikt realistiskt och dokumentariskt. Detta skapar än friskhet och närvarohetskänsla som saknas i Larsons verk. Målningen avbildar en älv i vilken timmerflottning äger rum. Timret samt stenkistan belägen i forsens övre del förlänar målningen spår av mänsklig närvaro.

Forsmotiv var ett mycket populärt ämne inom konsten under 1800-talet, så pass att det föranledde konstnären Georg von Rosen att utbrista apropå en av Marcus Larsons målningar på detta ämne i Nationalmuseum: "Man hör bruset från svenska salen, redan när man kommer i trappan."(utst. kat, Prins Eugens Waldemarsudde, "Myt och landskap. Unionsupplösning och kulturell gemenskap", 1 september 2005-8 januari 2016, s. 117). Forsen som motiv hade i Sverige behandlats inom konsten redan under den förindustriella perioden under 1700-talet, då framförallt i dokumentariskt syfte i avsikt att uppvisa dom väldiga naturresurser som fanns i vårt land. Bland konstnärer som ofta återkom till forsmotiv kan nämnas Jonas Carl Linnerhielm, Pehr Nordqvist, bröderna Elias och Johan Fredrik Martin samt kring sekelskiftet den hitkallade franske konstnären Louis Belanger. Denna tradition fortsatte under första hälften av 1800-talet med Carl Johan Fahlcrantz och Pehr Gustaf von Heideken som främsta företrädare.

Auktionsnummer:

1499

Datum:

2020-12-09