Kandelabrar, empire
Klubbat för:
100000 SEK
Utropspris
100 000-125 000 SEK
Beskrivning
KANDELABRAR RETOUR d'EGYPTE, ett par, högklassiga parisarbeten i empire, Claude Galles art, för vardera fyra ljus, brännförgylld och mörkpatinerad brons, fyrkantig bas, dekor av kymation, postament fanerade med egyptisk porfyr, genombruten dekor av palmetter, emblem av kvinnoansikte, sidorna med kannor, stående Isis med egyptiserande huvuddok, krönt av kandelaber med utsvängda bladhölstrade ljusarmar, krenelerade droppskålar, ljuspipor med roulettedekor och krönet med bågar, mittståndare med lejoninnehuvuden med ringar i munnen, krönande tazza med genombruten bottendekor, droppskål med baldakindekor, lösa flammor, höjd 82,5 cm, renoverade, ett postament med smärre lagning
LITTERATUR:
Marie-France Dupuy-Baylet: Les Bronzes Du Mobilier National 1800-1870, Dijon 2010, sidan 138ff, jämför kandelabrar
Kandelabrarna är ett lysande exempel på den internationella egyptiserande stilen, Retour d´Egypte, där de kvinnliga karyatiderna bär huvudduken nemes som associeras med de egyptiska faraonerna. Den egyptiska porfyren är bergarten som gett porfyren dess namn, benämningen kommer från grekiskans ord för purpur. Ursprungligen bröts porfyren i ett otillgängligt stenbrott i Egyptens öken, där den åtråvärda stenen upptäcktes av romerna under Antiken. Sedermera föll det egyptiska porfyrbrottet i glömska och under 1700-talets andra hälft kom istället ett stort antal porfyr- och granitellsorter att brytas i Älvdalen vid Elfdahls Porphyrverk som grundades av Gustav III.
Kandelabertypen har sitt ursprung i den franska empirens egyptiska stilströmning, där Napoleon Bonapartes fälttåg mot Egypten 1798 var helt avgörande för fascinationen av den forntida kulturen. Detta gav på samma sätt som den romerska kulturen upphov till fantasifulla skapelser under den franska empiren. I början på 1800-talet blev L'Egyptomanie ett begrepp i Frankrike, när den egyptiska febern drabbade såväl vetenskapen, som arkitektur, inredning, konst och mode. Det politiska budskapet inom rörelsen var tydligt, här gavs uttryck för ett mångtusenårigt härskarrike, vilket var ett utmärkt formspråk för den kejserliga makten.
Auktionsnummer:
1121
Datum:
2020-12-09