Prins Eugen, Midsommarnatt
Klubbat för:
270000 SEK
Utropspris
150 000-200 000 SEK
Beskrivning
PRINS EUGEN
1865-1947
Midsommarnatt
Signerad och daterad Eugen 1895. Olja på duk, 81 x 65 cm.
Dedikation på baksidan: "Till Oscar Björck från vännen Eugen" "Studie till Sommarnatt. Tyresö 1895 Eugen"
PROVENIENS
Professor Oscar Björck (1860-1929), Stockholm
därefter i arv inom familjen
LITTERATUR
Albin Roosval: Svenska Hem i Ord och Bilder, femte årgången, Stockholm 1917, avbildad i interiör (ateljén) på sidan 42 och 43 i professor och fru Oscar Björcks hem.
Prins Eugen, hertig av Närke, bröt sig tidigt ut ur den officiella och militära värld i det oscarianska Sverige för vilken han var bestämd. 1886 skriver den tjugoettårige studenten till sin mor, drottning Sophia, att han beslutat att helt bli målare. 1898 skriver han till sin far, Oscar II, att han beslutat att lämna den militära bana som han, visserligen plikttroget men helt utan glädje och entusiasm, ägnat sig åt. Den konstnärliga kallelsen var för prinsen en djup och tvingande nödvändighet.
- "Det är själen i ens arbete det kommer an på. Därför ska man sträfva att bli en fin människa."
(Ur ett brev till den unge Lennart Nyblom 1896).
Målarprinsen stod Konstnärsförbundet nära, det förbund som bildats 1886 i opposition mot Konstakademien, av bland andra prinsens blivande vänner Nils Kreuger, Karl Nordström och Richard Bergh. Prins Eugen sympatiserade med Konstnärsförbundets ideal, bland annat dess dragning till lyriska skymningsmotiv. Han målade "slottets fyrkant" i flammande kvällsljus eller i tungsint mörkblått dunkel, han målade Djurgårdens parker med ett svävande blandljus mellan ekarna men också den vintriga solnaskogen i blodröd solnedgång mellan täta furustammar. Han målade utsikten från Waldemarsudde med det tätnande dunklet över Strömmen med alla dess upplysta båtar som tyst gled förbi och på motsatta sidan kvarnkomplex och fabriker som speglade sina ljusa fönsterrader i det mörka vattnet. Han målade sin vinglösa oljekvarn med det ärggröna taket mot vinterkvällens gnistrande stjärnor. Han målade Vinterliggare, en mörk skugga av en vilande segelskuta mot en begynnande soluppgång.
Stockholmstraktens clair-obskur blev länge en tillflykt för hans drömmande sinnelag i de unga åren. Prins Eugen blev romantikern, lyrikern bland sin generations landskapsmålare. Hans egenart bryter fram under 1890-talet där hans måleri ibland liknas vid Verner von Heidenstams Tivedsromantik. Släktskapen omvittnades först av diktaren själv och de båda förgrundsfigurerna i nittiotalets nationalromantik förenades i en livslång vänskap.
Denna studie till "Sommarnatt" visar föreställningen om landskapet som uttryck för ett själens tillstånd. Just skymningens stämningsläge var för prins Eugen - liksom flera andra konstnärer - under 1890-talet ett favoriserat motiv att arbeta med, skymningen som ju inbjuder till meditation. Den slutgiltiga versionen av "Sommarnatt" finns idag på Nationalmuseum (NM1502) och den aktuella studien gavs till konstnären Oscar Björck, professor vid Konstakademien, med vilken prinsen hade skapat starka vänskapsband. Samma år som den aktuella målningen utfördes målade Oscar Björck ett porträtt av prinsen vid sitt staffli, vilken idag ingår i samlingarna på Nationalmuseum (NM1482).
Målningen placerades i Oscar Björcks hem på Valhallavägen 37 i Stockholm ovanför en rokokobyrå. På byrån fanns delar av Björcks omfattande kinesiska samling från Sung-, Ming- och Yungcheng-perioderna (se bifogade bilder).
För frågor och konditionsrapport kontakta pierre.olbers@auktionsverket.se
Auktionsnummer:
1483
Datum:
2020-12-09