Tillbaka till katalog

Evert Lundquist, Kvinna i storm

Evert Lundquist, Kvinna i storm
Evert Lundquist, Kvinna i storm
Evert Lundquist, Kvinna i storm
Evert Lundquist, Kvinna i storm
Evert Lundquist, Kvinna i storm
Evert Lundquist, Kvinna i storm

Klubbat för:

300000 SEK

Utropspris

200 000-250 000 SEK

Beskrivning

EVERT LUNDQUIST
1904-1994
Kvinna i storm
Signerad och daterad på baksidan Evert Lundquist 1941. Olja på duk, 116 x 90 cm.
PROVENIENS
Konstnären Stig Blombergs samling
.
Olika åsikter om ett konstverk visar att det är nytt, vitalt och komplicerat
Oscar Wilde
.
Denna aforism kunde vara skriven med tanke på det mottagande som Evert Lundquists måleri fick under debutåren på 1930-talet. Redan vid konstnärens första utställning, i Konstnärshuset i Stockholm 1934, var meningarna delade och kritikerna intog ibland diametralt motsatta positioner. Framför allt var det Lundquists mycket personliga och sällsamma kolorit, jämte en kraftfull och nästan eruptiv teknik, som man ställde sig tveksam inför. Man var dock helt ense om en sak, där fanns ett stort mått av begåvning, framför allt i teckningen.
Man har sagt att det i svensk konst endast är Carl Fredrik Hill och Ernst Josephson som når en liknande syntes av sinnligt och översinnligt, av något som är påträngade fysiskt och samtidigt metafysiskt. Evert Lundquist är, vid sidan om Carl Kylberg, 1900-talets store romantiker inom konsten. Men kanske erinrar hans metafysik än mer om August Strindbergs 1890-talsmåleri. När Evert Lundquist lindar sitt måleri runt enstaka, ofta triviala, ting som en stol, en yxa, ett ben, ett träd eller en ensam gestalt, använder Strindberg också den monolitiska symbolen, en havsvåg, ett sjömärke eller en blomma. Det resulterar i ett uttryck för en komprimerad ensamhet, en isolerad människas styrka i motgången.
Men Evert Lundquist som romantiker tog sig också andra uttryck, intresset för det geniala. Som professor vid Konstakademien fick han på 1960-talet frågan, av Lage Lindell för övrigt, om det inte var svårt att undervisa i måleri i en tid då värderingar snabbt skiftade, kanske från en dag till en annan.
- Nej, svarade professorn, det finns bara två sorters elever, de begåvade, som man ska lämna ifred och de obegåvade som man inte kan göra något åt.
Ordet går till recensenten Gotthard Johansson:
- Hans egen konstnärliga dimension är - jag vill inte använda det missbrukade ordet geni - den betydande personlighetens. I hans egen generation finns ingen mera betydande. Och ingen självständigare.

Auktionsnummer:

368

Datum:

2015-10-21