Tillbaka till katalog

Gösta Sandels, På bron

Gösta Sandels, På bron
Gösta Sandels, På bron
Gösta Sandels, På bron
Gösta Sandels, På bron
Gösta Sandels, På bron
Gösta Sandels, På bron

Klubbat för:

260000 SEK

Utropspris

300 000-400 000 SEK

Beskrivning

GÖSTA SANDELS
1887-1919
På bron - Motiv från Kungälv
Signerad och daterad Sandels 1916. Olja på duk, 97 x 104 cm.
PROVENIENS
Conrad M. Pineus samling, Göteborg (inköpt direkt av konstnären)
UTSTÄLLD
Konstnärsförbundets utställning, Liljevalchs konsthall, Stockholm 1916, katalog 2, nr 491
Moderne svensk Kunst, Den frie Udstilling, Köpenhamn 1916, katalognr 327
Minnesutställning, Göteborgs Museum, 1920, katalognr 86
Minnesutställning, Kunstnerforbundet Kristiania, 1920, katalognr 65
Nordisk konst, Jubileumsutställningen, Göteborg 1923, katalognr 220
Conrad M. Pineus samling, Konsthallen, Göteborg 1925
Ausstellung Schwedischer Kunst, Hamburg 1926, katalognr 499
Minnesutställning, Konstakademien, Stockholm 1932, katalognr 78
Västsvenskt landskap, Konsthallen, Göteborg 1933, katalognr 84
Exposition intrnational de Paris, Svenska paviljongens konstutställning, Paris 1937, katalognr 36
Samlarnas utställning, Liljevalchs konsthall, Stockholm 1937, katalognr 471
Skimrande västkust, Liljevalchs konsthall, Stockholm 1986-87, katalognr 253
Gösta Sandels, Göteborgs konstmuseum, 2000, katalognr 21
LITTERATUR
Johnny Roosval: Mikrokosmos och muralmåleri (Saisonen I), Stockholm 1916, sidan 83, avbildad sidan 82
Gösta Sandels - en minnesbok, Göteborg 1920, nr 69 i Jens Thiis raesonnerende katalog, sidan 60, avbildad i svartvitt i planschdelen
Erik Blomberg: Strömningar i svenskt 1900-tals måleri, Ord och Bild XXXIII, 1924, sidan 420, avbildad sidan 421
Axel L. Romdahl: Det moderna måleriet och dess förutsättningar en orientering, Natur och Kultur, Stockholm 1926
Birger Simonsson: Gösta Sandels, The American-Scandinavian Review XX, 1932, sidan 266
Axel L. Romdahl: Gösta Sandels, Ord och Bild XLI, 1932, sidorna 434-435, avbildad sidan 436
I Rydbeck: En konstsamling i Göteborg, Konstrevy X, 1934, sidan 136
Gertrud Serner: Gösta Sandels, serien svenska målare, Stockholm 1941, omnämnd sidorna 56, 63, 65 och avbildad sidan 67
Bengt Lagerkvist: Riddar Drömmare av sol och snö - En bok om Gösta Sandels, Atlantis 1999, omnämnd sidan 90 och avbildad sidan 91
.
Gösta Sandels, målaren som gick bort alldeles för ung, var kanske den störste romantikern i modernistgenerationen. "Det står ett ungt genis strålglans kring hans bild i den svenska konsthistorien" har man skrivit om Sandels. Under det alltför korta konstnärskapet karakteriseras hans måleri av en romantisk, öppenhjärtlig och en för tiden ovanligt väl utvecklad känslighet. Sandels måleri är starkt influerat av Vincent van Gogh och Edvard Munch samt även av Eugène Delacroix.
.
Konstnärsvännen Isaac Grünewald beskrev hans första möte med Sandels utanför Konstnärsförbundets tredje skola på Stora Glasbruksgatan på Söder 1905: "Gösta Sandels, ädlingen både i sin konst och i sitt liv, klädd i elegant spansk livrock svängande en promenadkäpp, inväntande klockslaget utanför huset". 1909 deltog Sandels i utställningen "De Unga", även kallad "1909-års män", på Hallins konsthandel i Stockholm. En utställning som anses vara modernismens genombrott inom svensk konst. Våren och försommaren 1913 tillbringade Sandels i Provence tillsammans med ett par konstnärskamrater. De reste först till Arles för att senare fortsätta till Saint Chamas. Sandels sökte en ny teknik och intresserade sig särskilt för kompositionen. Färghållningen däremot behövde han inte söka, den behärskade han sedan länge. Sandels kolorit var beständig - huvudfärgerna bestod av vinrött, smaragdgrönt, havsblått, svart, ockragult och gråviolett som sedan varierades genom hela hans konstnärskap.
.
Efter att ha spenderat sommaren 1913 i Fiskebäckskil flyttade Sandels till Göteborg för att året därpå flytta till småstaden Kungälv vid Nordre älv. Denna stad skulle återkomma många gånger i hans konstnärskap och det var där han var som mest produktiv. Bland annat utfördes den aktuella målningen, På bron, vilken är det största och viktigaste arbetet från denna kungälvsperiod. Målningen föreställer tre kvinnor som står tätt ihop, som ett slutet block, på bron över älven. De är klädda i mörka dräkter, bärandes schaletter och sjalar. I bakgrunden utbreder sig landskapet med vattendrag, ängar och berg. Bergskammen avtecknar sig mot himlen vars kontur förenklas till en stor, svepande linje. Den genomtänkta kompositionen är uppbyggd i ett rytmiskt linjespel. Influenserna från Edvard Munch är starkt märkbara i denna målning.
.
Efter en tid blev denna småstad trots allt för liten och Sandels flyttade hösten 1916 till Stockholm, "häxkitteln, rövarkulan, jobb- och mobbstaden visserligen, men ändå den levande staden med sin mångfald av intressen och möjligheter". Han flyttade in i en lägenhet på Kungsgatan 50, förlovade sig och gifte sig med Elaine Hallberg. På våren 1919 lämnade Sandels, tillsammans med sin hustru, Sverige för sin allra sista resa. I morernas gamla stad, Granada, insjuknade plötsligt Sandels i tyfus och avled efter ett par dagar endast 32 år gammal.
.
Den aktuella målningen inköptes av den viktige konstsamlaren Conrad M. Pineus våren 1917. Sandels hade under sin vistelse i Göteborg och Kungälv haft Pineus som ett stort stöd, med regelbundna besök och middagar hos familjen. Pineus blev hans främste mecenat och han köpte ett stort antal målningar av konstnären som han placerade i ett speciellt sandelsrum i sitt hem Villa Darjeeling i Göteborg. Tack vare sin gynnare fick Sandels ekonomisk trygghet de sista åren av sitt liv.

Auktionsnummer:

520

Datum:

2015-10-21