Tillbaka till katalog

Hjalmar Grahn, Kanalen (Mot Slottet)

Hjalmar Grahn, Kanalen (Mot Slottet)
Hjalmar Grahn, Kanalen (Mot Slottet)
Hjalmar Grahn, Kanalen (Mot Slottet)
Hjalmar Grahn, Kanalen (Mot Slottet)
Hjalmar Grahn, Kanalen (Mot Slottet)
Hjalmar Grahn, Kanalen (Mot Slottet)

Klubbat för:

30000 SEK

Utropspris

25 000-30 000 SEK

Beskrivning

HJALMAR GRAHN
1882-1949
Kanalen (Mot Slottet)
Signerad Hj. Grahn. Olja på duk, 46 x 55 cm.
Utförd 1919
PROVENIENS
Privatsamling, Helsingfors, Finland
UTSTÄLLD
Gummesons konsthall, Stockholm 1919
LITTERATUR
Carolina Brown: Målaren Hjalmar Grahn, 1999, målningen omnämnd på sidorna 69-70. En teckning i blyerts och en mindre oljemålning med samma motiv är återgivna på sidorna 70 resp 102 och båda bilderna är möjliga förstudier till Kanalen (Mot Slottet)
.
Under sin samtid räknades Hjalmar Grahn till en av de större svenska konstnärerna och fick nästan genomgående god kritik av de samtida recensenterna. Grahn var bland annat känd för sina stockholmsskildringar. Konstkritikern August Brunius skriver "som tolkare av Stockholms speciella skönhet kan ingen göra Hjalmar Grahn rangen stridig." En annan av tidens välkända kritiker Gotthard Johansson skriver att "När han får oss att lyssna till en ny stockholmsmelodi är det för att den djupast inne kommer ur hans eget bröst." "Fuktig, ljusgenomstrålad luft, och denna känsla för ljuset, som är poetens lika mycket som målarens, är också det bärande i Grahns konst.", skrev Ragnar Hoppe 1919. DN:s kritiker Karl Asplund gav honom epitetet "måleriets Hjalmar Söderberg".
.
Målningen Mot Slottet från 1919 är en av Hjalmar Grahns genombrottsmålningar. Carolina Brown skriver i sin bok om målaren Hjalmar Grahn om målningen att "i den stränga, nästan kubistiska kompositionen i 'Kanalen' renodlades färg och form enligt modernistiska principer" och målningen ".uppmärksammades av recensenterna". I dag har Hjalmar Grahns konstnärskap lite fallit i glömska. En av anledningarna är att han inte hörde till någon speciell konstnärsgrupp och inte heller med lätthet kan placeras in i någon speciell "ism" och därför har han ofta fallit bort i olika konsthistoriska översikter.
.
Helt klart var dock Grahn modernist med inslag av både kubism och purism. I sättet att behandla färgen, inte motiven, kan man ana hans finlandssvenska bakgrund och ett släktskap med konstnärer som Helene Schjerfbeck, som bidragit till hans egenart. Under många år har det varit oklart vart den här målningen har funnits, men nu vet vi var den är.
(Ett av utkasten till auktionens målning bär titeln Mot Slottet.)

Auktionsnummer:

470

Datum:

2015-10-21