Isaac Grünewald, Kornhamnstorg
Klubbat för:
160000 SEK
Utropspris
150 000-175 000 SEK
Beskrivning
ISAAC GRÜNEWALD
1889-1946
Kornhamnstorg
Signerad Isaac. Olja på duk, 47 x 55 cm.
Utförd 1912.
Intygad på baksidan av konstnärens son Iván Grünewald.
.
Efter att från 1908 ha studerat för Henri Matisse vid den då nystartade Académie Matisse i Paris reste Isaac Grünewald och Sigrid Hjertén tillbaka till Stockholm 1912. Med sig förde paret den nya konstens internationella strömningar till Sverige och i hemlandet skulle de båda tillsammans bli modernismens främsta förespråkare. Inledningsvis flyttar de in i en liten lägenhet med utsikt över Kornhamnstorg. De gifter sig och snart föds den lille sonen Iván. Under kommande år anammar de alla sina intryck från studietiden i Paris. Inspirationen finns i det som utspelar sig just utanför fönstret - i den moderna staden med dess liv och rörelse. Isaac Grünewald utvecklas nu till en entusiastisk, banbrytande och självständig konstnar som skapar alster helt olika vad som tidigare skapats i vårt land.
.
Auktionens målning är just ett sådant exempel där Isaac Grünewald förevigat utsikten från lägenheten över Kornhamnstorg. Målningen är uppbyggd i markanta, djärva diagonaler som skapar ett snävt perspektiv med en hetsig penselföring och en härligt uppdriven kolorit där de olika pastelltonerna avlöser varandra. I konstnärens oeuvre, går som ett ledmotiv, hans passion för färgen som uttrycksmedel och precis som läromästaren Matisse ville Grünewald kunna omfatta sitt motiv med sinnenas lust och omedelbar målarglädje.När Isaac och Sigrid några år senare tillsammans med Leander Engström ställde ut på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1918 under namnet "Expressionistutställningen" skrev författaren Pär Lagerkvist i utställningskatalogen om den expressionistiske konstnärens arbetssätt:
.
"Expressionisten fångar på duken en stämning, en färgharmoni i avsikt att ge ett skönhetsintryck vars intensitet är god mätare av hans förmåga och konstnärliga lidelse. För att bringa upp denna intensitet till sin högsta potens avskiljer han från motivet allt oväsentligt, en massa naturalistiska element, förenklar verkligheten, utformar ej detaljen och lämnar arbetet medan det, naturalistiskt sett, ännu befinner sig på skissens stadium men från hans synpunkt är i sin slutgiltiga form eller i det ögonblick då den sensation han åsyftat förnimmes rikast och mest omedelbar - han bör vara virtuos på blotta antydningar som låter oss mera ana än veta".
Auktionsnummer:
314
Datum:
2015-10-21