Leander Engström, Stadsmotiv från Firenze
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
300 000-350 000 SEK
Beskrivning
LEANDER ENGSTRÖM
1886-1927
Utsikt från mitt fönster i Florens
Signerad och daterad Leander Engström Firenze Maj 1920. Blandteknik på papper, 88 x 64 cm.
PROVENIENS
Gustaf Leijonmarck, Stockholm (inköpt direkt från konstnären)
därefter i samma familjs ägo fram till idag
LITTERATUR
Konst i svenska hem - målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, första delen, Göteborg 1942, omnämnd sidan 235, samling 349
.
Genom första världskriget hade ett stort antal unga skapande konstnärer utestängts från möjligheten att se världen och att studera under friare former än hemma. För många hade det livgivande flödet av intryck och inspiration skurits av, men när gränserna äntligen öppnades gick strömmen utåt. De unga konstnärerna hade omkring 1920 blivit de unga resenärerna. Men det var inga alltför ystra unghästar på grönbete. Viljan och ambitionen var ett seriöst och ödmjukt arbete, att kunna tygla friheten men med en energi och en vitalitet som en ungdomens vårbäck.
.
Leander Engström var en av dem som tog tillfället i akt och for så fort möjligheten gavs. Så på senvintern 1920 slog han följe med bland andra målarkamraten sedan många år, Einar Jolin. Färden gick till Italien till Assisi över Rom och frampå vårkanten, Florens. Det var denna stads stränga, medeltida stadsbild, dess rika omgivningar och fantastiska konstskatter som gjorde ett outplånligt intryck på Engström. Man hade tidigare under resan upplevt Paris som irritation och kaos, Italiens enkla och rena konst, särskilt den före renässansen, verkade som en lisa för själen. Leander Engström tar sitt staffli, sätter sig vid den smaragdgröna floden Arno och målar våren i Florens med klara linjer och ett varmt spel av hela vårens grönska. Han har redan nu bestämt sig för att så snart som möjligt slå sig ned i den italienska staden.
.
Så på nyåret 1921 flyttar Leander Engström med familjen till Florens och slår sig snart ned i Settignano utanför staden. Vid den tiden börjar en ny fas i hans måleri, en fas som egentligen har sitt embryo i den första italienresan våren 1920. Engströms umgås nära med familjen Fougstedt och i samvaro med Arvid Fougstedt utvecklas ett mer detaljerat måleri som så småningom övergick i en form av detaljrealism som fått namnet den Nya Sakligheten. Parallellt med detta studerade konstnären ivrigt 1300- och 1400-talens italienska konst från tiden före renässansen. Bland förrenässansens målare finner han ett uttryck som stämmer överens med de egna konstnärliga strävandena. Denna nya värld var något nytt och oerhört fascinerande för målaren Leander Engström, den skulle innebära att han ånyo skulle komma att förändra sitt måleri.
Auktionsnummer:
428
Datum:
2015-10-21