Gösta Adrian-Nilsson, Farväl till Maimuna
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
1 000 000-1 500 000 SEK
Beskrivning
GÖSTA ADRIAN-NILSSON
1884-1965
Farväl till Maimuna (Sjömansvisa)
Signerad GAN. Olja på duk, 61 x 47 cm.
Utförd på 1920-talet
PROVENIENS
Inköpt av nuvarande ägares far, troligen på 1940-talet
Farväl till Maimuna - en kraftfull komposition som suger våra ögon till sig. En målning som andas exotism. Som förenar nya världar. Som förmedlar själva essensen av ett särpräglat, initierat och experimenterande konstnärskaps stora kvaliteter. Dess dramatiska innebörd - visad såväl genom valet av motiv som genom bildens dynamiska kompositionsuppbyggnad och kontrasterande kulörval. En klassisk sjömansvisas förvandling till en samtidens avantgardistisk pionjär.
När Gösta Adrian-Nilsson (GAN) anlände till Paris sommaren 1920 inleddes ett nytt kapitel i hans konstnärliga skapande. Som en av våra få modernistiska förkämpar hade han under nittonhundratalets inledande decennier arbetat sig fram till den stora internationella scenen. Han var, som han själv benämnde det, "en outsider". En som vandrade sin egen väg och aldrig räddes öppna nya dörrar.
Under åren i den franska huvudstaden visade sig GANs experimentlusta och mångsidighet alldeles särskilt. Han sökte hela tiden för att vidareutveckla sitt formspråk och fann inspiration i de olika avantgardistiska inriktningarna. Samtidigt var han långt ifrån någon efterapare utan presenterade istället ett individuellt måleriskt språk som skiljde sig väl från hans samtida kollegors. Det var också nu som manifestens och programskrifternas tid var kommen och GAN var inte sen med att uttrycka de egna teorierna i skriften Den gudomliga geometrien som författades 1921 och publicerades året därpå, bland annat står där att läsa:
"Ty i konsten, och endast där, kan det Eviga - bindande sig vid materien i färger, linjer, former efter den ursprungliga, den världsskapande lagens principer - och dessa eviga principer, gemensamma för den under mikroskopet levande atomen lika fullt som det för vår syn ofattbara världsrummet - den innefattas i den geometriska konstruktionens lag."
GAN spelade ett högt spel - han var modig och han vågade att satsa. Det var också det som skiljde honom från mängden och gjorde att han lyckades. Idag är hans plats självklar i historieskrivningen men det fanns också de som tidigt insåg hans storhet, däribland signaturen H. W-N som i Nya Dagligt Allehanda 1923 konstaterar:
"I varje fall kan man lika litet förneka allvaret och energien i Adrian-Nilssons konst som hans talang. Från vår efterblivna och filiströsa ståndpunkt kan det icke sägas annat än att han med hjältemodig och opraktisk envishet bedriver formell exercis med en av de färdigheter, som den blivande konstnären har att utöva, men det måste också sägas, att han exercerar den med mästerskap."
ADIEU TO MAIMUNA
The boatman shouts: It´s time to part,
no longer can we stay.
´t Was then Maimuna taught my heart,
how much a glance can say,
't Was then Maimuna taught my heart,
how much a glance can say.....
With trembling steps to me she came.
Farewell, she would have cried.
But ere her lips the words could frame,
in half-formed sounds it died.
But ere her lips the words could frame,
in half-formed sounds it died.
Through tear-dimm'd eyes, beamed looks of love.
Her arms she round me flung.
As clings the breeze on singing grove,
upon my breast she hung.
As clings the breeze on singing grove,
upon my breast she hung.
My willing arms embraced the maid.
My heart with rapture beat.
While she but wept the more and said,
would we had never met!
While she but wept the more and said,
would we had never met!
Auktionsnummer:
453
Datum:
2016-04-20