Tillbaka till katalog

Leander Engström, Italiensk flicka - Rosa

Leander Engström, Italiensk flicka - Rosa
Leander Engström, Italiensk flicka - Rosa
Leander Engström, Italiensk flicka - Rosa
Leander Engström, Italiensk flicka - Rosa
Leander Engström, Italiensk flicka - Rosa
Leander Engström, Italiensk flicka - Rosa
Leander Engström, Italiensk flicka - Rosa
Leander Engström, Italiensk flicka - Rosa

Klubbat för:

800000 SEK

Utropspris

1 000 000-1 500 000 SEK

Beskrivning

LEANDER ENGSTRÖM
1886-1927
Italiensk flicka - Rosa
Signerad Leander Engström. Olja , 62 x 46 cm.
Utförd 1914
.
PROVENIENS
August och Célie Brunius, Stockholm
därefter i arv fram till nuvarande ägare
.
UTSTÄLLD
Den unga expressionismen. Svenskt måleri 1909-1920, Nationalmuseum, Stockholm 1944, katalognr 85 (med titeln: Flicka med papegoja)
Jubileumsutställning 1909 års män, Liljevalchs konsthall, Stockholm 1959, katalognr 43 (med titeln: Flicka med papegoja)
Leander Engström, Museet Kulturhuset, Borås 1986-87, katalognr 26
Leander Engström, Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm 1986, katalognr 26
Sigrid Hjertén, Liljevalchs konsthall, Stockholm 1995
Den stora färgskrällen, Liljevalchs konsthall, Stockholm 2008, katalognr 252
.
LITTERATUR
Dag Widman red.: Leander Engström, Matfor förlag 1986, avbildad i färg på helsida i bildkatalogen, katalognr 26, omnämnd sidan 133
Konst i svenska hem - målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, första delen, Göteborg 1942, omnämnd sidan 266, samling 420, avbildad sidan 267 (med titeln:Flicka med papegoja)
Nils Palmgren: Leander Engström (serien Svenska målare), Malmö 1947, avbildad på omslaget samt som färgplansch 1
.
.
"Vi kunna idag konstatera, att hans måleri under de år, som gått, aldrig förlorat i betydelse. Det slår oss snarare hur det sakta men säkert vunnit terräng. Mer och mer börjar vi förstå vad han var och är för vår konst: en av de oersättliga, en av de djupast svenska och högst syftande. Med ett överflöd av frisk energi gick han till verket. Girig att lära och ödmjukt villig att lära om behöll han dock genom alla skiftningar sin klara, starka egenart och sin personliga dröm. Hans hårda, energiska gestaltning var ett personligt konstnärligt språk och
som sådant logiskt och rytmiskt i alla sina yttringar."
.
Texten ovan inleder monografin över Leander Engström författades knappt två årtionden efter konstnärens bortgång av Nils Palmgren. Redan då stod det alltså klart att han skulle komma att tillskrivas ett betydande kapitel i vår svenska konsthistoria. Idag betraktar vi självklart honom som en av våra klarast lysande modernister. Vanligtvis brukar vi kanske lite slarvigt karakterisera Leander Engström som den store skildraren av det djupaste svenska. Han som stod med fötterna stadigt i den norrländska naturen och här fann essensen av det för honom mest exotiska. Han som förmedlade kärleken till allas vår svenska natur och komponerade ett kraftfullt, mustigt och färgsprakande måleri som sjöng hemlandets lovsång. Och visst var han ju den konstnären. Men han var också så mycket mer.
.
Auktionens utsökta komposition låter oss stifta bekantskap med en annan av Leander Engströms sidor. Här finner vi en delikat och sensibelt komponerad skildring av en ung italiensk skönhet vid namn Rosa. Komponenterna i målningen är osedvanligt få - en ung dam, en stol, en papegoja och en blomma. Paletten är också den ovanligt sparsmakad i enbart ett fåtal kulörer. Ändock måste detta tveklöst räknas in bland konstnärens mästerverk. Italiensk flicka - Rosa är utförd 1914 och Leander Engström tillhör sedan några år tillbaka det svenska avantgardet. I Paris har han mött den nya tidens konstriktningar och fört dem med sig hem. Han har utvecklat en egen särpräglad stil och är en självklar del av de betydande konstnärskretsarna. Detta är också året då han för första gången kan skörda offentliga framgångar, vid den Baltiska utställningen i Malmö. Äntligen har såväl publik som kritiker mognat och lovordar Leander Engström med målarvänner som tillsammans ställer ut under namnet "Expressionisterna". Övriga i gruppen var Nils von Dardel, Einar Jolin, Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald. Men 1914 är också året då vår konstnär tillsammans med hustrun Maria på våren blir far till tvillingpojkarna Tord och Kjell. Den nyblivna familjen lämnar ateljén på Mäster Samuelsgatan för ett litet hus vid Manilla på Djurgården och vår konstnär behöver inte heller bekymra sig lika mycket som vanligt över familjens försörjning eftersom ett av hans alster inköpts av Prins Eugen. Likt de idylliska omgivningarna på Djurgården blommar också Leander Engström nu ut när han tar staffliet under armen, vandrar iväg och slår sig ned i utkanterna på de vackraste platserna. Elegansen, lättheten och de ljusare kulörerna låts nu experimentera fram ett befriande lyckligt måleri av vilket Rosas porträtt är en lysande representant. Av Nils Palmgren har målningen beskrivits som "osökt komponerad och härlig i färg och linjeföring, ett av det unga måleriets dittills mest utsökta verk." Målningen uppskattades också särskilt av en av samtidens mest betydande kritiker, mannen som var den första att försvara de unga svenska modernisterna, August Brunius. Han och hustrun Célie förvärvade målningen som sedan dess befunnits i samma familjs ägo och alltså nu för första gången bjuds ut till försäljning. 
.
Målningen, som under åren också kallats Flickan med papegojan, är en synnerligen stark symbios av dåtidens dominerande intryck tolkade av en fri och egensinnig hand. Vår mästare Leander Engström har fascinerats av såväl Cézanne som Matisse och äldre mästare, men lika självständig han är. Med en okonstlad självklarhet låter han de finstämda linjerna, sinnelaget och mystiken dominera. Här är det istället
enkelheten som tillåts ta plats och tala. Svaren vi får är få - men de är också oväsentliga. I Rosa har han funnit sin egen Mona Lisa. Bellissima.

Auktionsnummer:

625

Datum:

2016-11-17