Tillbaka till katalog

Sigrid Hjertén, Fiskebåtar i Collioure

Sigrid Hjertén, Fiskebåtar i Collioure
Sigrid Hjertén, Fiskebåtar i Collioure
Sigrid Hjertén, Fiskebåtar i Collioure
Sigrid Hjertén, Fiskebåtar i Collioure
Sigrid Hjertén, Fiskebåtar i Collioure
Sigrid Hjertén, Fiskebåtar i Collioure

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

400 000-500 000 SEK

Beskrivning

SIGRID HJERTÉN
1885-1948
Fiskebåtar i Collioure
Stämpelsignerad på baksidan. Olja på duk, 74x95 cm.
"Stämpelns och konstverkets äkthet intygas Stockholm 301198 Rakel Grünewald".
För Sigrid Hjertén var kärleken till Frankrike obegränsad. Sigrid Hjertén hade kommit till Frankrike första gången hösten 1909, då hon också för första gången kommer i kontakt med Henri Matisse och hans skola och då också träffar Isaac Grünewald och andra medlemmar i den nybildade konstnärsgruppen De Unga. Hon går sedan hos Matisse i hans Académie och avslutar sina studier hos honom 1911, då hon återvänder till Sverige och även gifter sig med Isaac Grünewald samma år. Under tiotalet finns hon sedan i Stockholm, bosatt först vid Kornhamnstorg och sedan vid Katarinavägen. Hennes målningar från denna tid visar många underbara utsikter över dessa delar av staden.
.
Under Paristiden på tjugotalet reser hon runt med Isaac i Frankrike och även i Italien. Hon kommer att uppleva det starka ljuset över Medelhavet, de prunkande färgerna och alla träd, blommor och hus som nästan synes upplösta av förvandlingarna i dagrar och stämningslägen. Sommaren 1929 kommer Sigrid, Isaac och sonen Iván till den lilla medeltida franska fiskebyn Collioure som är belägen nära den spanska gränsen. Sigrid fängslas av den pittoreska miljön och intresserar sig särskilt för skådespelet i hamnen som skapas av fiskebåtarna, de varma ljuset och klara färgerna.Det var vid denna tid som hon närmade sig naturen och tycks ha fjärmat sig från det mänskliga. Avståndet mellan henne och de gamla fiskebåtarna i det aktuella verket tycks väldigt litet.
En stillhet och en känsla av övergivenhet vilar över de kvarvarande båtarna trots färgen i de intensiva penseldragen.
.
Sigrid hade både ett känslomässigt och ett teoretiskt förhållande till färgen. Sonen Iván skriver om en speciell piktur i hennes målningar, "som i rent visionära skapelse blir något av deras signaturmelodi, ett slagregnsliknande skimmer från någon regnbågsfärgad palett". I början av 1930-talet tvingas Sigrid på grund av sitt själsliga tillstånd att återvända till Sverige. Hon tillbringar perioder på Beckomberga sjukhus och det måleri som skapas under sjukdomsperioden är alltmer intensivt och den snedställda penselföringen dominerar nu kompositionerna. I det lilla rummet på sjukhuset inreds 1933 en provisorisk ateljé dit Isaac tar med målningar och skisser från just Frankrike för att inspirera henne till att fortsätta måla. Sigrid tolkar nu de några år gamla motiven på nytt och blir allt friare i sina kompositioner. Med skimrande ljusa och vibrerande färger fångar hon på nytt atmosfären i Collioure.
"Under denna tid tillkom en förunderligt rik och jämn rad av färgpoem i olja och gouache, vad de senare beträffar säkerligen de mest inspirerade och celest färgvibrerande hon någonsin kreerat".

Auktionsnummer:

626

Datum:

2016-11-17