Victor Vasarely, Hella
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
250 000-300 000 SEK
Beskrivning
VICTOR VASARELY
Ungern/Frankrike 1908-1997
Hella
Signerad Vasarely. Relief. Tempera på pannå, 55 x 33 cm.
På baksidan betitlad, signerad och daterad Hella 1958-1962
PROVENIENS
Galleri Konstruktiv Tendens,
Svensk-Franska, 1979, auktion 412
Anders och Iuni Daléns samling, Lidingö
Målningen kommer att ingå i Catalogue Raisonné de l´oeuvre peint de Vasarely som är under utarbetande.
The painting will be included in the forthcoming Catalogue Raisonné.
Victor Vasarely står som en av de stora företrädarna inom op-konsten och kallas ofta dess fader. Op-konsten är den konstinriktning som helt och fullt hänger sig åt de rena, visuella synintrycken och förlitar sig på de optiska illusionerna för att uppnå sin verkan. Första gången op-konsten förekommer som term var i Time Magazine 1964, men ofta nämns ett verk av Vasarely, Zebra, från 1938 som det första egentliga op-konstverket.
Op-konstnärernas resonemang var att kubisterna hade befriat konsten från 1800-talets föreställningar om en tavla som ett fönster genom vilket man såg en illusion av verkligheten. De abstrakta expressionisterna hade sedan vidareutvecklat kubisternas frigörelse genom att etablera idén om konstverket som ett helt fristående objekt, ett objekt som för sig var lika verkligt som en stol, en elefant eller någonting annat. Op-konstnärerna tog till slut det hela ännu längre och förvandlade konstföremålen till ren upplevelse. Genom att skapa speciella synretningseffekter på en plan yta, flyttade konstupplevelserna nu in i det okända landet mellan åskådarens näthinna och hjärna. Enligt deras teorier skulle konstverket inte upplevas via intellektet utan som en direkt sinnesretning på ögats näthinna.
Victor Vasarely föddes i den ungerska staden Pécs 1906. Efter studentexamen började han studera medicin vid universitetet i Budapest men övergav studierna efter ett par år för att helhjärtat ägna sig åt konsten. Den korta medicinska karriären skulle dock lämna sina spår och visas i hans strikt metodiska sinne, objektiviteten och den outsinliga törsten efter kunskap. Vasarely började så studera konst i Mühley i Budapest där man följde Bauhausskolans principer. Han initierade sig själv till de konstruktivistiska tendenserna och upptäckte därigenom den abstrakta konsten. Den första separatutställningen ägde rum i Budapest 1930, samma år valde Vasarely att lämna hemlandet och flytta till Paris där möjligheterna att etablera sig som konstnär var godare. Inledningsvis försörjde han sig som reklamtecknare men började även utveckla sin typiska stil där han konsekvent strävade efter en förenkling och schematisering av objektet i målningarna:
"pure form and pure colour can signify the world..."
Vasarely arbetade intellektuellt med en medvetenhet som hos en vetenskapsman. Han betraktade konstskapandet som ett arbete, i grunden en praktisk verksamhet. Därför saknade han förståelse för den så kallade fria konsten, som bygger på slumpen och subjektiva infall. Här skiljer han sig markant från de samtida utvecklingarna av exempelvis action painting i USA och Cobragruppen i Europa.
Det var under Vasarelys svartvita period under 1950- och början av 1960-talet som han utvecklade och definierade alla de huvudsakliga komponenter som sedan skulle bli känt som op-konstens särpräglade estetik och stil som för alltid kommer att förknippas med namnet Vasarely. 1965 var han också huvudnamnet vid utställningen "Responsive Eyes" på MoMA i New York, en utställning som helt tillägnades den optiska konsten och förde fram den i ljuset.
Auktionsnummer:
755
Datum:
2016-11-17