Gunnel Nyman, "Uppståndelsen", Iittala 1940-tal
Klubbat för:
40000 SEK
Utropspris
20 000-25 000 SEK
Beskrivning
GUNNEL NYMAN, "Uppståndelsen" (Resurrection), vas, Iittala, Finland, formgiven 1947, i produktion 1947-48, modellnummer K 226, 3223, frihandsblåst, signerad Gunnel Nyman Iittala, höjd 40 cm, fotringsnagg
LITTERATUR
Gunnel Nyman, The Bulletin of Finnish Glasmuseum 1987, katalognummer 67, s. 96
Uta Laurén (ed), Gunnel Nyman, Beauty Captured in Glass, The Finnish Glass Museum, Riihimäki 2009, omnämnd s. 44-45, s. 56, bild s. 44, katalognummer 6, s. 145
Marianne Aav, Iittala - 125 Years of Finnish Glas, bild s. 124-125 och s. 221.
HISTORIK
Gunnel Nyman (1909-1948) utexaminerades 1932 som möbelformgivare vid Centralskolan för konstflit. Hennes lärare Arttu Brummer var en inflytelserik person inom den finska glasindustrin. Henry Ericsson och Brummer såg till att Nyman redan under studietiden fick uppdrag för Riihimäki glasbruk. Glasbruket ordnade 1933 en formgivningstävling och Nyman fick tredje pris i klassen för glasserviser. Hennes arbeten 1932-1933 togs i serieproduktion, om än antalet tillverkade föremål blev litet.
Världsutställningen i Paris 1937 har i efterhand framstått som en vändpunkt för den finska glaskonsten. Efter att ha följt svenska förebilder övergick glaskonstnärerna småningom till ett självständigt skapande. Både Karhula och Riihimäki glasbruk ordnade 1936 en tävling i glasdesign för att få nya modeller till en utställning. Gunnel Nyman blev kallad till båda tävlingarna, och hon fick ett sammanslaget andra och tredje pris i båda.
Den finska konstindustrins första seger efter kriget blev den nordiska konsthantverkutställningen 1946 i Liljevalchs konsthall i Stockholm. Till utställningen designade Gunnel Nyman förutom "Facett I" och "Facett II" också bland annat "Calla" och "Snäckan", som gjordes som hyttarbeten. Hennes verk berömdes för en fullständig behärskning av materialets egenskaper. Riihimäki glasbruk tillverkade dessa föremål, men samarbetet med glasindustrin inom A. Ahlström Oy fortsatte nu också i Iittala, dit den hantverksmässiga tillverkningen hade flyttat från Karhula efter kriget. Den största delen av föremålen som hade designats för Iittala och Riihimäki var helt av slipad kristall. Nyman arbetade 1947-1948 emellertid i praktiken bara för Notsjö glasbruk. Föremålen därifrån var i huvudsak konstglas i serieproduktion till förmånligt pris, och dessa är också hennes mest kända.
Auktionsnummer:
408
Datum:
2017-05-10