Max Ernst, Tête blanche
Klubbat för:
540000 SEK
Utropspris
600 000-800 000 SEK
Beskrivning
MAX ERNST
Tyskland 1891-1976
Tête blanche
Signerad Max Ernst. Daterad på baksidan 57. Olja på duk, 35 x 27 cm.
.
PROVENIENS
Edouard Loeb, Paris
The Mayor Gallery, London
IngaBritt och Arne Lundberg, Göteborg, Sweden
därefter i arv fram till nuvarande ägare
.
UTSTÄLLD
Mayor Gallery, London 1959, katalognr 10
.
LITTERATUR
Max Ernst Oeuvre-Katalog Werke 1954-63, Catalogue Raisonné, Wittenborns Art Books, katalognr 3259, sidan 111
.
PUBLICERAD
Art revue: Cimaise. Revue de l'Art Actuel, Nov-Dec 1957, No 2, avbildad sidan 21
.
.
MAX ERNST - Tête blanche
Max Ernst var pionjär både inom dadaismen och surrealismen. Genom att måla ur det undermedvetna, i ett automatiskt måleri kom han senare att influera de amerikanska abstrakta expressionisterna. Han chockade sin publik med sina drömlika bilder, ofta skarpt samhällskritiska men alltid fulla av energi och humor.
.
Fyra år innan första världskrigets utbrott påbörjade Max Ernst studier i humanistiska ämnen vid Bonn universitet. Parallellt ägnade han sig åt skulptur och teckning och beslöt sig för att bli konstnär. Tillsammans med vännen August Macke anslöt han sig till The Rheinische Expressionisten group och deltog i flertalet grupputställningar. Helt annorlunda gestaltade sig Max Ernsts konst efter första världskriget i vilket han var artillerist. Han återvände traumatiserad och cynisk och fann gelikar inom en central dadarörelse i Köln. Ernst besökte Paul Klee i München och studerade målningar av Giorgio de Chirico vilka gjorde ett djupt intryck på honom. Samma år, delvis inspirerad av de Chirico och delvis genom att studera postorderkataloger, började han tillverka sina första assemblage av objets trouvés, en teknik som skulle dominera hans konstnärliga produktion över de kommande åren.
.
I början av 1920-talet flyttade Ernst till Paris och här blev han god vän med André Breton och involverad i den framväxande surrealiströrelsen. Ernst var en av de första konstnärerna som applicerade Freuds drömteorier för att utforska källan till den egna kreativiteten. Han ville skapa ett flöde mellan sitt skapande och det inre psyket i syftet att nå det inre barnet. Genom att använda metoden i sina assemblage och målningar skulle han frigöra sina ursprungliga känslor och röja sina personliga trauman. I en ständig experimentlusta utvecklande Ernst en grafisk teknik kallad frottage i vilken man gnuggar fram ett bakomliggande objekt. Han skapade också grattage, en teknik där han lät duken vila mot en skrovlig träskiva och sedan skrapa färgen över ytan så att strukturen överfördes. Den här tekniken användes till exempel på målningen Forest and Dove. I slutet av 20-talet skapade Ernst en egen persona i Loplop - superior of birds, en fågelvarelse som var förbunden med Max Ernsts person, ibland bevingad, alltid sexuell. Loplop var inte bara Ernsts personliga symbol utan var hans presentatör och ledsagare i det inre.
.
I början av trettiotalet träffade han konstsamlaren Peggy Guggenheim och de blev ett par. Det var tack vare henne som han vid utbrottet av andra världskriget kunde emigrera till Amerika. I New York samlades flera av Europas stora konstnärer som flytt undan kriget och surrealismen utvecklades där vidare. Max Ernst automatiska sätt att måla ur det undermedvetna inspirerade konstnärerna i den framväxande abstrakta expressionismen. Hans äktenskap med Peggy Guggenheim varade inte länge och 1946 hölls istället ett dubbelbröllop mellan Man Ray och Juliet Browner och Max Ernst och konstnären Dorothea Tanning. 1953 flyttade de till södra Frankrike.
.
Målningen Tête blanche är målad 1957 då han levde i Frankrike, en period där Ernsts automatiska måleri hade nått sin kulmen. Med palettkniv har ljust grå färg applicerats så att ett underliggande färghav bara skymtas genom ett diagonalt linjeverk. I den centrala delen av kompositionen vidgar sig ett ljusare fält och ett suggestivt ansikte med blicken mot betraktaren förnims.
Auktionsnummer:
723
Datum:
2017-05-11