Tillbaka till katalog

Erik Olson, Död horisont

Erik Olson, Död horisont
Erik Olson, Död horisont
Erik Olson, Död horisont
Erik Olson, Död horisont
Erik Olson, Död horisont
Erik Olson, Död horisont
Erik Olson, Död horisont
Erik Olson, Död horisont

Klubbat för:

40000 SEK

Utropspris

40 000-50 000 SEK

Beskrivning

ERIK OLSON
1901-1986
Dead horizon (Död horisont)
Signerad och daterad Erik Olson 1935. Olja på pannå, 47 x 54 cm.
.
UTSTÄLLD
Unity of Artists for Peace, Democracy and Cultural Development, A.I.A Members´ Exhibition, 41 Grosvenor Square, London 14 april - 5 maj 1937
.
LITTERATUR
Erik Olson en sökares drömmar och visioner, Viveca Bosson, Prins Eugens Waldemarsudde, 2011, målningen omnämnd på sidan 106
.
Under 1930-talet hårdnar det politiska klimatet i Europa. Nazismen och fascismen kastar sina politiska skuggor över kontinenten. Adolf Hitler har kommit till makten i januari 1933. I augusti 1936 inleds det spanska inbördeskriget. Även i Frankrike, där den svenske konstnären Erik Olson vid den här tiden är bosatt, blir den politiska stämningen allt kyligare efter de våldsamma högerextremistiska upploppen i Paris i februari 1934.
Erik Olson tycks precis som många andra konstnärer ha en föraning om det stora krig som är på väg att bryta ut och man kan i deras konst ana det, medvetet eller omedvetet.
"Krigsstämningen" blir en avgörande orsak till att Erik Olson bestämmer sig för att flytta hem med familjen: "Vi lämnar Paris definitivt i juli månad (1935)."
Efter en kort sejour i Sverige, flyttar familjen först till Vanløse i utkanten av Köpenhamn och därefter till Taarbæk i Klampenborg, där man väljer att stanna. Där sällar sig Olson till de danska surrealisterna, men vistas i Halland under somrarna.
Redan 1930 har Erik Olson målat "Handsken är kastad" som betraktas som Halmstadgruppens första surrealistiska målning. Man är på väg bort från konkretism, kubism och Fernand Léger. I stället är det surrealisterna som väckt deras intresse. I Paris hade Salvador Dali gjort ett starkt intryck på Olson och man kan ana lite av Dalis påverkan i målningen "Död horisont". Men Olson konstruerar sina egna former och färgskalan och ljuset i bilderna är annorlunda.
André Breton, som brukar betraktas som surrealismens grundare och centrala idégivare, hade redan 1935 i Paris sett några av Erik Olsons målningar på den separatutställning han hade på Galerie Gravitations, där en surrealistgruppering samlats. Breton skrev om "saltets ljus" i Olsons målningar.
Närheten till havet skiljer också klart den nordiska surrealismen från den kontinentala. Ur strandfynd växte Halmstadsgruppens bilder och mytgestalter fram och suggererade en bildvärld med ständiga förskjutningar av innehållet.
1935 deltar Erik Olson i den första nordiska internationella surrealistutställningen i Köpenhamn. Därefter deltar han i en internationell surrealistutställning på Burlington Gallery i London.
Våren 1937 arrangerar så Artists International Association, A.I.A. en stor surrealistutställning i London som samtidigt är en kraftfull politisk manifestation för fred och mot fascismen i Europa. A.I.A. hade grundats redan 1933 och samlade ett flertal ledande namn i den engelska kultureliten och konstnärer som bland annat Henry Moore, Ben Nicholson, Paul Nash och Alexander Calder.
I boken Erik Olson - en sökares drömmar och visioner - berättar hans dotter Viveka Bosson att Erik Olson skickade två målningar till utställningen i London, "Ljuset bryter igenom", som numera tillhör Hallands konstmuseum och "Död horisont". Även Halmstadgruppens Sven Jonson och Axel Olson deltog med målningar i Londonutställningen.
Bland de mer kända surrealisterna som, utöver de engelska, fanns representerade på utställningen var: René Magritte, Paul Delvaux, Joan Miró, Pablo Picasso, Wolfgang Paalen, Victor Brauner och Salvador Dali.
1938 deltar Olson på nytt i en ny stor internationell surrealistutställning i Paris på Académie des Beaux-Arts, en utställning som leder till surrealismens stora genombrott i Frankrike. Därefter står Andra världskriget för dörren och det blir enbart utställningar på hemmaplan.
Målningen "Död horisont" väver samman impulserna från Dali och den kontinentala surrealismen med den karga halländska klippkusten, det nordiska ljuset och den oro som Olson, likt många av de andra surrealisterna, hyste för den framtid som kunde anas vid horisonten. Den bilden var då inte helt ljus.

Auktionsnummer:

506

Datum:

2017-11-10