Tillbaka till katalog

Lucio Fontana, Concetto Spaziale - Attese

Lucio Fontana, Concetto Spaziale - Attese
Lucio Fontana, Concetto Spaziale - Attese
Lucio Fontana, Concetto Spaziale - Attese
Lucio Fontana, Concetto Spaziale - Attese

Klubbat för:

13400000 SEK

Utropspris

10 000 000-15 000 000 SEK

Beskrivning

LUCIO FONTANA
1899-1968
Concetto Spaziale - Attese
Signerad, betitlad samt med påskrift på baksidan: "l. fontana Concetto Spaziale ATTESE 1+1-883A4. Vattenbaserad färg på duk, 130 x 97 cm.
Utförd 1960

Please note that in order to place a bid exceeding 3 M SEK or more via Live Online Bidding requires a special approval. Please contact Client service at livebidding@auktionsverket.se no later than 24 hours before the auction.

PROVENIENS
Marlborough Galleria d'Arte, Rom
Marlborough Gallery, London
förvärvad från ovanstående 1964

LITTERATUR
E. Crispolti: Lucio Fontana catalogue raisonné des peintures, sculptures et environnements spatiaux, vol. II, Milano 1974, nr 60 T 109, avbildad ss 98,99
E. Crispolti: Lucio Fontana Catalogo generale, vol. I, Milano 1986, nr 60 T 109, avbildad sidan 331
E. Crispolti: Lucio Fontana Catlogo ragionato di sculture, dipinti, ambientazioni, vol. I, Milano 2006

Tre svepande snitt öppnar upp Lucio Fontanas spektakulära duk Concetto Spaziale - Attese, 1960. Detta imponerande konstverk vars vibrerande gula färg lyser och reflekterar sin mästares begåvning. En av de mest betydelsefulla och uppskattade konstnärerna av vår tid.

"My cuts are above all a philosophical statement, an act of faith in the infinite, an affirmation of spirituality. When I sit down to contemplate one of my cuts, I sense all at once an enlargement of the spirit, I feel like a man freed from the shackles of matter, man at once with the immensity of the present and of the future." (Lucio Fontana quoted in the exhibition catalogue, Guggenheim Museum, New York 2006, page 23.)

Lucio Fontana (1899-1968) omdefinierade och revolutionerade konsten och räknas till en av de mest inflytelserika efterkrigskonstnärerna, av största betydelse för kommande generations konstnärer. Han föddes i Argentina och delade sitt liv mellan födelselandet och det nya hemlandet Italien. 1946 publicerades han sitt första manifest, Manifesto Blanco. Här presenterade han sina idéer för att skapa ett nytt medium, en ytterligare dimension, som skulle innefatta arkitektur, måleri och skulptur. Detta var grogrunden till Spazialismo (spatialismen) och målet var att bryta sig igenom det traditionella tvådimensionella bildplanet.

Detta var förändringens och framtidens tid: vetenskapen, teknologin, kvantfysiken och rymdresandets tid. Gigantiska hopp i utvecklingen som födde och uppmuntrade Fontanas nyfikenhet att skapa en konst som kunde reflektera samtidens tidsanda. Dukens yta förvandlades och fick istället en ny uppgift - att ge plats åt ett mörkt bakomliggande tomrum. Egentligen en ganska enkel handling, i vilken betraktaren istället inbjöds att omslutas av oändlighetens mörker bakom själva målningen. Genom detta öppnade Fontana upp, såväl bokstavligt som bildligt, den nya dimensionen: "I don't want to make a painting, I want to open up space, create a new dimension, tie in the cosmos, as it endlessly expands beyond the confining plane of the picture".

I slutet av 1958 började Fontana arbeta med sina tagli (snitt). Detta som en vidareutveckling av den tidigare serien buchi (hål) i vilken han punkterade dukarna med stick. I tagli-verken skar han istället, med yttersta koncentration och precision, genom den monokroma dukens yta. Gradvis utvecklade han sin skapelseprocess och teknik, förlängde snitten och reducerade antalet på dukarna. Genom kombinationen av det dramatiska utförandet och den monokroma dukens minimalistiska elegans lyckades han därmed att skapa någonting som aldrig tidigare setts. Och ej heller att förglömma - telletan - de svarta remsorna av gasbinda på snittens baksida som är av samma betydelse som själva snitten själva eftersom det är dessa som representerar denna nya dimension, det okända och outforskade i vilken dåtid, nutid och framtid möter det vi ännu inte vet. Det är detta som gör tagli till själva kvintessensen av Lucio Fontanas karriär.

Vid den aktuella målningens tillkomst behärskade Fontana sin teknik till absolut perfektion. Den spektakulära målningen imponerar med sin ovanliga storlek och har ända sedan den förvärvades hos Marlborough Gallery 1964 tillhört samma samling. De tre snitten, alla varierande i såväl längd som vinkel, följer varandra likt en baletts perfekta harmoni där de skär genom den närmast självlysande mättade gula monokroma ytan. Detta är en stjärna som lyser och nästintill bländar sin betraktare. Ett briljant mästerverk.

Auktionsnummer:

538

Datum:

2017-11-10