Staffan Hallström, Fyrschack
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
1 500 000-2 000 000 SEK
Beskrivning
STAFFAN HALLSTRÖM
1914-1976
Fyrschack
Signerad och daterad Staffan Hallström -67. Olja på duk, 95 x 135 cm.
PROVENIENS
Caroline Hallström (konstnärens dotter)
UTSTÄLLD
Bergens Kunstforening 1968, katalognr 26
Gummesons konstgalleri, katalog 363, Stockholm 1972, katalognr 25
Minnesutställning Museet Kulturhuset, Borås 1978, katalognr 41
Staffan Hallström, utställning 106, Riksutställningar för bildande konst, 1967, katalognr 38
.
Den färgton som blev Hallströms kännetecken var det bländande gula, med sin oroande ambivalens mellan vansinne och helgande. Den gula färgen, mystiken och den vibrerande penselföringen är kanske det som förknippas starkast med Staffan Hallströms konst. Schackspelet var ett återkommande motiv hos Hallström och i brädets rutiga landskap rör sig hans högst personliga symbolgestalter. Hans konstnärskap var sällsynt rikt på originalitet och när de flesta generationskamrater hävdade nonfigurativa, geometriska ideal stegrade Hallström uttrycket i sina målningar till starka emotionella laddningar. Det ny-expressionistiska i Hallströms måleri hade mer gemensamt med europeiska konstnärer som Alberto Giacometti än med sina landsmäns. Det var denna säregna position som gjorde hans konstnärskap så originellt!
Någon gång 1964 dök de första schackspelsmålningarna upp. Schackbrädan, det rutiga slagfältet blev en idealisk scen för gestaltning av krafter och motkrafter. Hallström brukade beskriva sina schacksituationer som konflikter- formella och symboliska. Några gånger laborerade Hallström med en mycket speciell form av schack, nämligen det sk fyrschacket, som spelas på ett särskilt konstruerat bräde- för fyra mot varandra stående grupper. När han 1973 ställde ut på Konstnärshuset berättade han i katalogen den fantastiska historien om en Kalif som med en magisk fyrschackbräda kunde besegra sina fiender som attackerade hans land från alla fyra väderstreck.
I målningen "Fyrschack" från 1967 är det kanske den gula färgen som träffar betraktaren först: växlingen mellan uttunning och mättnad, genomsiktligt och opakt, sedimenteringar och skimrande fördrivningar. Färgens intensitet förskjuter perspektivet och suddar ut referenserna till hur en atmosfär och ett rum normalt bör vara konstruerat. De intrikata skiftningarna mellan kallare och varmare gula toner ger färgen en extra pulserande verkan.
Ambivalensen i Hallströms målningar förstärks av den trevande linjeföringen i sökandet efter formen. Varje linje har sin betydelse för att skapa rörelse, djup och volym, och inte minst för att få fram en psykologisk dimension. Omtagningarna är synliga och gör att skapandeprocessen lever kvar i det färdiga verket. Hos Staffan Hallström förenas sinnligheten och den existentiella mystiken med en vibrerande smärta.
Auktionsnummer:
464
Datum:
2017-11-10