Tillbaka till katalog

Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt

Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt
Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt
Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt
Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt
Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt
Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt
Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt
Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt
Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt
Einar Jolin, Gossporträtt - Självporträtt

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

50 000-60 000 SEK

Beskrivning

EINAR JOLIN
1890-1976
Gossporträtt - Självporträtt
Signerad och daterad E JOLIN PARIS 14. Olja på duk, 46 x 38 cm.

Einar Jolin bestämde sig tidigt för att följa den konstnärliga banan. Hans mor, Julia Carlson, studerade vid Konstakademien i Stockholm. Där mötte hon konstnärinnan Ellen Jolin, som introducerade sin bror Severin Jolin för den unga Julia. Tycke uppstod och de fick tillsammans fyra barn, varav Einar var den äldste sonen. Redan vid tio års ålder började Jolin att teckna, och vid 15 år fyllda hade han sin konstnärsbana utstakad. Det var med andra ord en målmedveten 18-åring som 1908 begav sig till Paris för att studera för Henri Matisse. I Paris kom han att vistas från och till fram till första världskrigets utbrott den 28 juli 1914. I samband med krigsutbrottet vände han hem, och kom att ta upp måleriet i sin nya ateljé på Södermalm i Stockholm.

Det aktuella porträttet tillkommer tidigt i Jolins karriär. Trots sin ringa ålder på 24 år hade han redan vistats 6 år i konstens huvudstad och där tagit starka intryck av läromästaren Henri Matisse, men också av tidigare generationer konstnärer såsom Paul Cézanne och Georges Seurat. Just influenserna från Cézanne ses tydligt i penselföringen på denna målning som för att vara Jolin är ovanligt pastost pålagd och skapar en tredje dimension i ytan. Den unge mannen i porträttet tittar med koncentrerad blick ut ur bilden, som att han är fullt upptagen med något. De blå ögonen, det blonda välkammade håret och läpparna med den tydliga amorbågen är förbluffande lik konstnären själv. Kroppens hållning och den spegelvända texten i högra hörnet skvallrar om att konstnären har använt sig av en spegel för att fånga motivet. Dessa ledtrådar gör att vi kan misstänka att målningen är ett intagande tidigt självporträtt.

Auktionsnummer:

271

Datum:

2019-05-16