Eva Englund, skål, Orrefors 1975, Graal
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
6 000-8 000 SEK
Beskrivning
EVA ENGLUND, skål, Orrefors 1975, Graal, dekor av rosor, blad och kantbård i rödbrunt mot klar fond, ämnet graverat, svart fotklack, signerad ORREFORS Graal V. 448-E5 Eva Englund, höjd 21, längd 27,5, bredd 24,5 cm
PROVENIENS: Inköpt av nuvarande ägare på utställningen "Upplevelser i glas" på NK i Stockholm 14-25 mars 1975. Priset för skålen var 3 000 kronor och det var ett av utställningens dyraste föremål. På utställningen deltog Olle Alberius (1926-1993), Eva Englund (1937-1998), Lars Hellsten (f. 1933) och Jan Johansson (1942-2018). Formgivarna närvarade själva vid utställningen den första dagen och detta var Englunds premiärvisning av sina Graalglas. Originalkvitto medföljer daterat 24 mars 1975.
I Orrefors arkivs förteckning över Graalglas står följande att läsa: "Skål, 5 mars 1975, Utställning NK, Stockholm, oval, dekor i guldrubin och svart, rosenskål, graverat ämne, höjd 220 mm, 245x270 mm, pris 1500 kr".
"Glaset blev som en duk som jag kunde ´måla´ på. Mina drömmar, min ångest och min glädje, ja, allt kunde fångas av glaset", förklarade Eva Englund inför en utställning på Millesgården 1990.
HISTORIK: Eva Englund föddes i Stockholm 1937 och utbildade sig vid Konstfacks keramiklinje samt vid Capellagården på Öland. Efter sin examen fick hon 1964 anställning vid Pukebergs glasbruk i Småland, där hon stannade till 1973. 1974 anställdes hon av Orrefors glasbruk och det var här hon kom att få utlopp för sin känsla för motiv, färg och form. Hon fängslades nästan genast av Graalglaset och detta blev hennes främsta medium. Vid sin första utställning för Orrefors, vilken skedde på NK i Stockholm i mars 1975, deltog hon med sina första arbeten i Graalteknik. Dessa utgjordes främst av blommor, rosor och växter som dekor. Hon uttryckte själv vid denna premiärvisning sina tankar kring livet och glaset: "I dagen och natten bor livets odelade hemlighet. Därför lever mina skålar sitt liv mellan ljus och mörker. Jag tror på oändligheten i var skapad varelse. Mina föremål behöver inte vara vackra. De kan väcka någon som ännu inte är vaken men också bevara någons drömmar. Jag vill hitta min väg in i världen. Och den ska ligga på marken". Under 1980-talet fortsatte hon att utveckla Graaltekniken till mästerskap med stora, uttrycksfulla ansikten, ofta utförda i tre-fem olika färgade glaslager, s k fång. 1990 lämnade hon Orrefors för att fortsätta utforska glasets värld på egen hand i sin egen studioglashytta "Muraya". P g a den rådande ekonomiska krisen var det svårt att lyckas och hon såg sig tvungen att lägga ned verksamheten efter några år. 1998 deltog hon i sin sista utställning med glas utfört på Strömbergshyttans studioglas. Hon avled tyvärr i förtid av cancer senare samma år.
Auktionsnummer:
220
Datum:
2019-05-16