Ivan Lönnberg, Kvinnlig modellstudie
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
20 000-25 000 SEK
Beskrivning
IVAN LÖNNBERG
1891-1918
Kvinnlig modellstudie
Olja på duk, 72,5 x 63 cm.
På baksidan text: "Modell av Ivan Lönnberg intygar Thérése Fant"
Troligtvis utförd på Carl Wilhelmsons ateljé 1911-13
PROVENIENS
Gåva av konstnären till skulptören Nils Santesson (1873-1960),
Revy- och radiomannen Sven och Dagny Paddock, (1909-1982),
därefter i arv till 2012
UTSTÄLLD
Stockholm, Konstsalong Rålambshof [Thérèse Fant],Ivan Lönnberg. Minnesutställning, 13 september -18 oktober 1941, katalognr. 2, förord av Ragnar Hoppe, nr.
LITTERATUR
Otto G. Carlsund, Konstvärlden, Årg. 1, nr. 15, 1 oktober 1941, Ivan Lönnberg Minnesutställning, sidan 314
Jmf. Litteratur:
Nils Santessons dagbok och anteckningar (MS. Kungliga biblioteket)
F. U. Wrangel, Minnen från konstnärskretsarna och författarvärlden, 1925, ss. 312-314
Utst. Kat., Stockholm, Konstsalong Rålambshof [Thérèse Fant], Ivan Lönnberg. Minnesutställning, 13 september -18 oktober 1941, förord av R. Hoppe
Otto G. Carlund, Ivan Lönnberg Minnesutställning, iKonstvärlden, Årg. 1, Nr. 15, i Okt. 1941, ss. 314-15
Nils E. Santesson, Ivan lönnberg Några minnesord, iKonstvärlden, Årg. 1, Nr. 15, i Okt. 1941, ss. 469-472
Utst. Kat., Riksförbundet för bildande konst, Åtta unga målare Minnesutställning, Liv Derkert, Lars Engström, Birger Höög, Ove Lagström, Sture Lundberg, Ivan Lönnberg, Tage Trolle, Carl H. Wettervik, Vandringsutställning 128, 1954
Lena Börjeson, Mitt livs lapptäcke: Minnen från ett konstnärsliv, 1957
Elsa Björkman-Goldschmidt, Jag minns det som i går, 1962
L. Börjeson, Mitt livs lapptäcke. Ett liv bland konstnärer i sekelskiftets Stockholm, i Paris och på Fjällgatan, 1974, ss. 63-69
G. Söderström, i Sympatiens hemlighetsfulla makt, iStockholms homosexuella 1860-1960, 2009, ss. 298-305
S. Björklund., Ivan Lönnberg. Konstnären som stupade i första världskriget, 2015
IVAN LÖNNBERG - En geniföklarad modernist
Ivan Lönnberg (1891-1918) ansågs som en av de mest lovande svenska konstnärerna i sin generation, men hans liv blev alltför kort och hans bevarade konstnärliga verk alltför få - knappt 50 målningar är kända, många ateljéstudier men också påfallande många självporträtt i olika tekniker. Den 26 april 1918, föll han för en tysk kula i strider i trakten av Hangard en Santerre i departementet Somme cirka 15 mil norr om Paris. Lönnberg var en av de mest kända svenskarna som deltog som frivillig i 1:a världskriget på de allierades sida. Vid sidan av sitt konstnärsskap var han en av landets bästa långdistanslöpare och hade 1912 deltagit i maratonloppet i de olympiska spelen i Stockholm. När han stupade hade han varit ute i kriget i tre år och åtta månader. Han var då 26 år gammal och tjänstgjorde som korpral med placering i 1:e Regement de la Légion Etrangére, 1:e Compagnie de Mitrailleuses, Secteur postal 109. Svenska dagstidningar skrev artiklar om dödsfallet och publicerade minnesrunor.
Lönnberg föddes som resultatet av ett kort möte på en herrgård i Östergötland mellan den från Frankrike hemvändande konstnären Per Ekström och Signe Lönnberg, tillhörande en högborgerlig och humanistiskt betydande familj. Den ganska bohemiska Signe flyttade så småningom ensam till Stockholm med Ivan och hans äldre halvsyskon. Hon bodde där på Linnégatan på Östermalm. Hur Ivan där under sin tidiga tonårstid kom i kontakt med den 18 år äldre skulptören Nils Santesson är inte känt, men i Santessons efterlämnade papper på Kungliga biblioteket finns ett antal fotografier av Ivan poserande naken i yngre tonåren. Santesson blev 1907 herostratiskt ryktbar för ett mycket uppmärksammat homosexmål. Efter en kortare fängelsedom flyttade han 1912 till Paris där han två år senare skulle återknyta med Ivan Lönnberg, som nu var målare och en bland de första i sin generation som sökte sig till Paris konstnärsvärld. Efter studier på Althins och Wilhelmssons målarskolor, senare Konstakademien, hade han 1912 sin enda utställning tillsammans med kamraterna från akademien Carl-Herman Runnström och Bertil Norén. Där utställde han en av sina största målningar, en liggande kvinnlig nakenstudie i Matisse efterföljd. 1914 fortsatte han till Paris där han återknöt med sin tre år äldre kamrat från Konstakademien Nils von Dardel, bosatt där sedan flera år. Under sin tid i Paris umgicks Lönnberg nära med den radikala internationella värld av konstnärer, författare och konstkännare som där levde ett ganska öppet promiskuöst såväl heterosexuellt som homosexuellt liv. Redan före första världskriget kom Ivan, liksom sin nära konstnärsvän och konkurrent om manliga blickar, Nils Dardel, att som erotiskt objekt stå nära två av de dominerande aktörerna för den moderna konsten, konsthandlarna Wilhelm Uhde och Alfred Flechtheim. Genom deras försorg kom de båda unga vackra svenska målarna i kontakt med tidens ledande konstnärer och kunde också föra kunskapen vidare till sina nordiska kolleger i Paris. Ivan målade ett intressant porträtt av Uhde i dennes hem med målningar av Picasso och dennes konstnärsgrupp på väggarna.
År 1915 utkom den första biografien om Lönnberg, "Ivan Lönnberg. Konstnären som stupade i första världskriget" av Sören Björklund. 1941 hölls i Stockholm den första minnesutställningen över Lönnberg på Konstsalong Rålambshof vilken innehades av Thérése Fant (1889-1975), med förord av Ragnar Hoppe. Utställningen omfattade 48 målningar, från 1909 till 1914, vilket i stort sätt omfattar Lönnbergs hela kända produktion. Utställningen väckte stor uppmärksamhet och recenserades bl. a. av Otto G. Carlsund i tidskriften "Konstvärlden". Den allmänna uppfattningen var att Sverige med Ivan Lönnbergs alltför tidiga bortgång förlorat en för svensk modernism betydande konstnärsbegåvning.
Auktionsnummer:
410
Datum:
2019-11-25