Tillbaka till katalog

Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått

Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått
Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått
Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått
Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått
Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått
Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått
Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått
Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått
Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått
Otto G Carlsund, tillskriven, Bach fuga i grått

Klubbat för:

65000 SEK

Utropspris

50 000-60 000 SEK

Beskrivning

OTTO G CARLSUND
1897-1948, tillskriven
Bach fuga i grått
Olja på duk fäst på pannå, 58 x 39 cm
Utförd sannolikt 1935

PROVENIENS
Skulptören Arne Jones, Stockholm,
därefter hans bror antikvariatsbokhandlare Ragnar Jones, Stockholm,
Nuvarande ägare köpte målningen av ovanstående


Hur beskriver man en känsla eller en doft? Hur avbildar man en ton, en klang?

I äldre tider betraktades det som ett intellektuellt spel, en tävling, det att försöka finna en målnings mer eller mindre dolda budskap och mening. Efterhand har kanske publikens upplevelse av ett konstverk tenderat att bli mer estetiskt, men fortfarande kan det naturligtvis vara intressant att söka ta del av en målares intention, oavsett om den kanske inte alltid överensstämmer med betraktarens tolkning.

Under ett besök i New York 1927 hade Otto G. Carlsund en upplevelse som skulle vara avgörande för hans egen konstutveckling. Han fick höra en biograforgel spela och kunde då plötsligt se de låga brummande tonerna som visuella, optiska våglinjer. Idén att synliggöra toner och klanger i bild, i form och färg, hade uppenbarat sig. Carlsund målade "Instruments de musique " med transparenta plan, men där han inflikade också klara visuella former, greppbrädan från ett stränginstrument med dess stämskruvar, ett valthorn etc. Dessa tydliga element är utelämnade i Cellons tonklang som därigenom kan förmedla strängarnas komplexa ackord utan inblandning av de igenkännbara konturernas hjälpande, eller hindrande, hand.

I ett brev från 1934 skriver Otto G. Carlsund om sin målning "Fuga i blått, " som till sin uppbyggnad erinrar om denna målning: "Kompositionen heter Fuga i blått och är en ren transponering av mina intryck av en Bach-fuga. Som du ser är alla tre stämmorna representerade: den ljusa, mellanläget och den mörka, som dominerar med orgelpipor. Nu kan det ju hända att kompositionen inte tilltalar dig och det vore ju ett aber. Du hade kanske väntat dig ett stilleben med en massa musikinstrument. I så fall bedrog du dig. Jag skrev musikbild vilket inte är detsamma som en anhopning instrument. "

Auktionsnummer:

1284

Datum:

2020-06-11