Tillbaka till katalog

Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé

Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé
Arvid Fougstedt, Ingres i sin ateljé

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

8 000-10 000 SEK

Beskrivning

ARVID FOUGSTEDT
1888-1949
Ingres i sin ateljé
Signerad Arvid Fougstedt. Akvarell på papper, 42 x 26 cm.

PROVENIENS
Konsul Carl Erik Schlyter (1899-1970), Stocksund

UTSTÄLLD
Riksförbundet för bildande konst, utställning nr 102

LITTERATUR
Christian Faerber (red.), Konst i svenska hem II: målningar och skulpturer från 1800 till våra dagar, band I, 1942, upptagen i samling nr 283 (konsul Carl Erik Schlyter), sidan 199


"Konstnärlig ambition och hantverklig soliditet äro de två genomgående dragen i Fougstedts verk. Dem har han gemensamma med konstens stormän i alla tider."
Otto G. Carlsund

Utgångspunkten för anhängarna av den ursprungligen tyska rörelsen på 1920-talet, Die Neue Sachlichkeit, Den nya sakligheten, var reaktionen mot föregående decenniums modernistiska experiment där realistisk rumsgestaltning och figuråtergivning fick stå tillbaka till förmån för komposition och kolorit. Det nyvaknade intresset för franskt 1800-talsmåleri, företrädelsevis verk av de franska nationalmålarna Jacques-Louis David och Jean-Auguste-Dominique Ingres, hamnade i fokus, inte minst för Arvid Fougstedt när han 1918 utförde målningen "Ingres i Davids ateljé", vilken blev något av en programmålning för den svenska riktningen av Ny sakligheten. Anknytningen till det franska empiremåleriet eskalerade för Fougstedt efter att han tilldelats ett akademistipendium 1927 och reste till Frankrike med ett uppehåll i Danmark på hemvägen. Fougstedt hade tidiga ambitioner att bli historiemålare och de efterföljande åren kom att ägnas åt ett flertal motiv med anknytning till den franska revolutionen.

I den aktuella akvarellen ser man Ingres stående i sin ateljé i Rom, genom fönstret ser man kupolen till Peterskyrkan. Till höger i bild skymtar man en av konstnärens berömda målningar "Jupiter och Thetis" (1811).


För frågor och konditionsrapport kontakta pierre.olbers@auktionsverket.se

Auktionsnummer:

328

Datum:

2021-05-25