Tillbaka till katalog

Barbro Östlihn, Fuller II

Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II
Barbro Östlihn, Fuller II

Klubbat för:

Osåld

Utropspris

125 000-150 000 SEK

Beskrivning

BARBRO ÖSTLIHN
1930-1995
Fuller II
Signerad och daterad Östlihn 1988. Olja på duk, 96 x 96 cm.

UTSTÄLLD
Galerie Aronowitsch, Stockholm 1988

Barbro Östlihns måleri måste betraktas som ett av de intressantaste och viktigaste under senmodernismens 1900-tal. Hon flyttade, drygt 30-år gammal, i början på 1960-talet till New York med nyblivne maken Öyvind Fahlström. Där nådde hon stora framgångar med separatutställningar, bland annat på Cordier & Ekstrom, Tibor de Nagy Gallery och Marian Goodman Gallery. Hon hade en unik målerisk begåvning och togs mycket väl emot av den nya vänkretsen med bland andra Robert Rauschenberg, Frank Stella, Jasper Johns, Claes Oldenburg och Donald Judd, den senare också som en av de ledande konstkritikerna.

I sitt arbete blev Barbro Östlihn obrottsligt trogen oljemåleriet. Hon var, efter flera år på Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm, oerhört tekniskt driven och bland New Yorks byggnader med dess unika arkitektur hittade hon den motivkrets, det måleriska språk, som skulle följa henne de följande decennierna och som hon konsekvent utvecklade till mästerskap. Hennes många promenader i den nya staden med sin Kodak var utlösande och fotografierna av New Yorks fasader blev de nya målningarnas utgångspunkt. Denna arkitektoniska inriktning bygger på något av det svåraste som finns inom måleriet, den mjuka fördrivning av färgen från ljus till skugga utan att det egentligen märks, utan några synliga kontrasterande övergångar. Ett sådant engagerat, seriöst, och begåvat måleri väckte berättigad respekt och uppmärksamhet i New York och sedermera i Paris. Och i någon mån i Stockholm!

Östlihns konst är svår att kategorisera då hennes målningar inte stämmer in i någon tydlig riktning vid tiden. Den strikt geometriska och symmetriska uppbyggnaden liknar heller inget vi tidigare sett. Hennes mål var inte att reducera verkligheten enbart till geometriska grundformer, utan att finna formens teckenkaraktär. Östlinhs konstnärskap är ovanligt konsekvent med återkommande motiv och tekniker som påminner om färgad linnedamast, där kvadrater och rektanglar avtecknar sig i kontrasten mellan en glänsande och en matt yta. Monokromen Fuller II uppvisar samma glänsande effekt.

Auktionsnummer:

402

Datum:

2021-05-25